Fjord diplomat renovering

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Maltese Falcon

Fjord diplomat renovering

Inlägg av Maltese Falcon »

Hej Lars,

Jag kommer från Malta och bodde i Sverige mellan 1975 och 1984.Att äga en Fjord diplomat har alltid varit min dröm. Förra hösten blev drömmen verklyghet !!
Båten är i orginal skick,utrustade med två Volvo penta Kad 32 och dp 290 drev, som går som en klocka.
Det är dags att renovera båten inifrån ut. Motorerna var insatta år 2000 och har bara gått 550 timmar. Nu kommer min fråga !!

Jag ska ta ut motorerna, vilka delar är det klokt att byta ut fast de kunde se bra ut.

Ursäkta min dålig svenska !

Vänliga Hälsningar

Charlie
Lars Lundbladh
Kontakt:

Re: Fjord diplomat renovering

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Du skall definitivt titta på drevsköldarna och alla slangar på motorerna.
Lossa sköldarna och byt alla packningar och eventuellt de skruvar som håller sköldarna. Kontrollera trimkolvarna på sköldarna de kan få korrosionsskador som gör att de börjar läcka. Byt slangar och bälgar till dreven. Kontrollera bockhorn och avgasrisers och avgaslimpor. Kontrollera motorerna så de inte läcker någonståns åtgärda vid behov. Spola ren motorerna med sötvatten när de är urlyfta lossa samtidigt alla värmeväxlare och rengör ordentligt.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Maltese Falcon

Hej Lars,

Tack för hjalpen. Tog ner dreven,alla fyra trimcylindrarna läcker olja.Ska kolla om det lönar sig att renovera dem.Det ser ut som Volvo gör inga repsats för trimcylinder och är inte säker om man får fråga vilka bra ersättnings delar det finns i marknaden.

Hjärtliga hälsningar,

Charlie
Lars Lundbladh
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Om det är trimkolvar med fyrkantiga gavlar så är det nog bara att byta. Drevdelar har de repsatser som finns att få tag på:
http://www.drevdelar.se/index.do?frameB ... Click=true

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Maltese Falcon

Hej Lars,

Drevdelar skickade mig 4st repsats för powertrimkolv som passar den sena drevmodellen.

Jag skulle vilja fråga om man behöver värma up cylindern att ta loss kolven, eftersom det kan finnas gängtätnings medel runt muttern i kolvstångsänden.

MVH

Charlie
Skriv svar