Hallå!
Nyligen gick bajonettfattningen för locket till min värmeväxlare sönder och för att kunna ta den till kylarverkstaden var jag tvungen att lossa termostathuset. (Värmeväxlarens fäste sitter under termostathuset.)
Nu har jag fått växlaren fixad till det facila priset av 500 kr och måste ha nya packningar för att återmontera den. Jag funderar på ifall det kan funka att knacka till egna packningar från ett packningsark, de är ju väldigt enkla och ytorna är helt plana. Original kostar säkert inte så jättemycket men det gäller att hitta precis rätt modell på dem och det är inte det lättaste. Gör jag dem själv vet jag ju att de är precis rätt form. Finns det några nackdelar med att knacka packningar själv?
Sen funderar jag på ifall jag ska ha någon packningsgegga vid monteringen. Jag vet sen tidigare att just termostathus är svåra att dra 100% jämt och med endast två skruvar som håller det finns det risk för lite läckage.
Mvh
Fred
Packning termostathus.
Moderator: Lars Lundbladh
Packning termostathus.
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
-
- Kontakt:
Re: Packning termostathus.
Det går bra att göra egna packningar. Använd orenares eller blå motorsilikon vid återmonreringen. /Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Tack Lars!
Blå motorsilikon igen alltså (fick ju tipset av dig att använda det inne i avgasslangarna mot bockhornet också, samt i skarven mellan bockhorn och sköld)...blir till att skaffa en sån tub omgående!
Mvh
Fred
Blå motorsilikon igen alltså (fick ju tipset av dig att använda det inne i avgasslangarna mot bockhornet också, samt i skarven mellan bockhorn och sköld)...blir till att skaffa en sån tub omgående!
Mvh
Fred
Om du använder blå silikonpackning på tub kan du bespara dig mecket att knacka till egna packningar. Rätt applicerad funkar geggan bättre än en vanlig packning i princip överallt utom som topplockstätning.
/Kim
/Kim
Selcruiser 27 med Hyundai S250
Det skulle ju vara smidigt Cruiser27. Kan du beskriva lite vad du avser med att "rätt applicera geggan"?
Well Paxman, vill du ha en ingående beskrivning så finns den säkert på tuben eller medföljande emballage. Min erfarenhet av packningsmassan är enbart positiv, en motorrenoverare utanför Haninge lärde mig att lägga en jämntjock sträng, med liten överlappning i skarvarna, på den lösa detaljen (i ditt fall termostathuset), montera delen med mycket lätt moment (det ska alltså finnas en del kvar att dra åt), vänta tills massan har stelnat och därefter göra slutlig efterdragning. Har du problem med en viss "skevhet" i termostathuset som du säger skulle jag tro att silikonet löser det eftersom det är flexibelt till skillnad från en papperspackning.
Selcruiser 27 med Hyundai S250
Ah, det låter ju logiskt! I mitt huvud drog jag åt max redan från början med resultatet att all massa pressades ut där ytorna möttes först. Att lämna någon millimeter, låta härda nästan fullständigt och sedan dra åt lite till ger en fullständig flexibel tätning.
Tack för tipsen!
/Fred
Tack för tipsen!
/Fred