Tjena.
Det finns mejslar som är stora nog, i alla fall fanns det en i min verktygslåda. Men det kan ju bara vara ren tur,

.
Jag rotade i alla fall runt inne i tanken. Eftersom den till formen är som en halv upp/nervänd pyramis samlas all kalk i bakkanten på tanken, precis där sugröret går ner.
I mitt fall var det dålig fart på färskvattnet som gjorde att jag öppnade luckan. Den första åtgärden var att byta ut pumpen, i tron att det var den som blivit trött, fast den snurrade och surrade. Efter att ha monterat en värstingpump, utan att trycket och flödet ökade så började jag kolla andra orsaker. P.g.a formen hade jag ett lager med gulvitt grus, där stenarna var från 2-3 mm till 5-7 mm stora. Lagret var ca 1,5- 2 dm tjockt i bakkant av tanken och sugröret täcktes av detta lager. Det var bara att skopa upp dessa med kåsa. (troligen har detta att göra med hög kalkhalt i dricksvattnet hos tidigare ägaren) det visade sig även att det sugits upp grus i själva sugröret också. Jag köpte därför citronsyra och kokade en lösning med syra och vatten. Fick ihop ca 20 L av denna blandning som jag slog i tanken, och sprutade ner i sugröret. Detta fick stå i någon dag. Därefter
använde jag en något grövre 2-3 mm och "styvare" ståltråd än vanlig och körde den fram/tillbaka i röret uppifrån. När jag såg att träden någge ut i nederdelen av tanken, ur sugröret, fyllde jag tanken med färskvatten i ett antal omgångar och efter tredje sköljningen var det ordentlig far på vattenfflöde och tryck. Detta med den gamla pumpen.
Så nu har den funkat prima i ca 5 år. och jag har fortfarande den nya dyra i reserv. Efter sköljningarna använde jag också ett par burkar med färskvattensanering som finns hos de flesta båttillbehörshandlare.