Hej
Håller på att köpa en weekender 24. Vet någon var typskylten är placerad??
Alan
Typskylt weekender 24
Moderator: Lars Lundbladh
-
- Inlägg: 1522
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Re: Typskylt weekender 24
Hej,
Den skall sitta nära huvudbrytaren vid batterierna.
Lycka till med köpet, du är alltid välkommen som medlem oavsett hur det går med köpet.
/Lars
Den skall sitta nära huvudbrytaren vid batterierna.
Lycka till med köpet, du är alltid välkommen som medlem oavsett hur det går med köpet.
/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Re: Typskylt weekender 24
Ja, det blir ett köp. Enda problen är att den ha 2 x AQ130 motorer. Kanske lite klen för denna båt.
Re: Typskylt weekender 24
Om motorerna är i bra skick levererar dom ju runt 260 hk (låter skapligt för 24´), lite törstiga men stryktåliga och billiga i underhåll. Förbrukningen kan modifieras med lite förgasarmek eller ersättning typ Weber. Är det inte slutet kylsystem tar kylkanalerna i blocket stryk.
Lycka till, det är en jädrans läcker båt!
Lycka till, det är en jädrans läcker båt!
Selcruiser 27 med Hyundai S250
-
- Inlägg: 1522
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Re: Typskylt weekender 24
Hej ,
Ang. 260 hk är AQ130= 130 SAE hk
Tidigare använde man den amerikanska SAE-normen eller den tyska DIN-normen vid effektangivelser. Skillnaden var att SAE mättes med enbart motorn i testbänken medan DIN tog med hjälpaggregat som generator, vattenpump, ljuddämpare och luftfilter.
AQ130 = 130 SAE hk och lite lågt vridmoment inte att jämföra med V8. Går att ganska enkelt att byta till 2x AQ151 eller AQ171 om man vill.
Förgasarbyte brukar inte ge så mycket i en båt men är Solex förgasarna dåliga kanske det kan vara värt ett försök. Weber förgasare 36/36 DCD :
http://www.misab.se/artikel.php?kid=4-1 ... 6&aid=2743
Viktigt är att hålla koll på topparna om motorn är sjövattenkyld, B20 motorn som är bas har väldigt nära mellan kylkanal och cylindervägg. Rostar den upp spricker topplockspackningarna. Jag har varit med att byta 2 omgångar motorer i en Fjord Consul. De nyrenoverade höll 2 timmar pga att vi inte hade koll på godstjockleken mot cylinderväggen när vi planade topparna, "bara" att riva motorn igen och byta till nya topplock. (inte kul)
Nu vill jag inte måla f... på väggen men det är bra att hålla dessa gamla motorer under uppsikt.
Lycka till med nya båten
/Lars
Ang. 260 hk är AQ130= 130 SAE hk
Tidigare använde man den amerikanska SAE-normen eller den tyska DIN-normen vid effektangivelser. Skillnaden var att SAE mättes med enbart motorn i testbänken medan DIN tog med hjälpaggregat som generator, vattenpump, ljuddämpare och luftfilter.
AQ130 = 130 SAE hk och lite lågt vridmoment inte att jämföra med V8. Går att ganska enkelt att byta till 2x AQ151 eller AQ171 om man vill.
Förgasarbyte brukar inte ge så mycket i en båt men är Solex förgasarna dåliga kanske det kan vara värt ett försök. Weber förgasare 36/36 DCD :
http://www.misab.se/artikel.php?kid=4-1 ... 6&aid=2743
Viktigt är att hålla koll på topparna om motorn är sjövattenkyld, B20 motorn som är bas har väldigt nära mellan kylkanal och cylindervägg. Rostar den upp spricker topplockspackningarna. Jag har varit med att byta 2 omgångar motorer i en Fjord Consul. De nyrenoverade höll 2 timmar pga att vi inte hade koll på godstjockleken mot cylinderväggen när vi planade topparna, "bara" att riva motorn igen och byta till nya topplock. (inte kul)
Nu vill jag inte måla f... på väggen men det är bra att hålla dessa gamla motorer under uppsikt.
Lycka till med nya båten
/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Re: Typskylt weekender 24
Hej och tack för alla tips. Motorerna är sötvattenkylda och verkar vara i fint skick. Såg att Timos erbjuder renoverade motorer men annat topplock och kamaxel som levererar 140 hp. Vi får se hur sommaren utvecklar sig.
Alan
Alan
Re: Typskylt weekender 24
Hej ,
/Kim
Naturligtvis, tänkte inte fullt ut,skillnaden mellan SAE och DIN betyder rätt mycket, vridet är inget att skryta med i B20:orna och godset i blocken är för tunt med tanke på hur en marinmotor jobbar jämfört med fordon på land. Jag gnäller gärna på Solex för att jag har så dålig egen erfarenhet, men jag kanske är orättvis. Tycker nog ändå att standardbestyckningen på gamla Penta AQ är outdated idag. Håller helt med om att en bra V8 är ett mycket bättre alternativ än 2 AQ130.Ang. 260 hk är AQ130= 130 SAE hk
Tidigare använde man den amerikanska SAE-normen eller den tyska DIN-normen vid effektangivelser. Skillnaden var att SAE mättes med enbart motorn i testbänken medan DIN tog med hjälpaggregat som generator, vattenpump, ljuddämpare och luftfilter.
/Kim
Selcruiser 27 med Hyundai S250