Sonen köpt en begagnad Weekender 21a med VP AQ260A. Den har en Delco-Remy Cs130 generator på 85A. Kontakteringen är P L F S förutom B+ och B-. Från + på batteriet till tändningslås vidare till laddlampa, från laddlampan ner till L på generatorn ( för att den ska förmagnetiseras och kan börja ladda. Inga andra kontakter är inkopplade. När den generatorn laddar får laddningslampan + på båda sidor och slocknar. Så långt allt väl. På samma kabel som går till L sitter det ytterligare en kabel som går till spolen på skilljerelät och vidare till -. Skiljerelät ska ju se till att startbatteriet ej dras ur av ”andra” förbrukare. Problemet är att när manövern till skiljerelät är kopplad (den från L till spolen) tänder sig laddlampan och generatorn slutar ladda. Drar man skiljerelät med en + direkt från batteriet laddar generatorn båda batterierna och det funkar som det ska. Den ger 13.8- 14 volt om man gasar på lite. Poängen är ju att detta ska sköta sig själv. Säljaren säger att laddlampan alltid har lyst och det har funkat men beviserligen laddar den ej med relät inkopplad. Ingen idé att orda mer med honom. Är det någon som har en idé hur det bör vara. Hittar ingen skiss med den generatorn och både laddlampa och skiljerelä. Alla idé mottages tacksamt, har surfat på allt men hittar inger.
/Gunnar
Skiljerelä inkoppling på generator
Moderator: Lars Lundbladh
-
- Inlägg: 1522
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Re: Skiljerelä inkoppling på generator
Hej
Det finns flera sätt att lösa detta på.
Pröva att koppla en diod mellan reläet och laddningslampan.
alternativt
Koppla reläet till tändningslåset eller tändspolens + matning (det är samma sak)
alternativt
Köp ett "riktigt" laddrelä som är spänningsstyrt, problemet med de små vanliga reläerna som tex skyllermarks säljer är att det ä på tok för liten anslutning för ledningarna som minst bör vara 25mm2 för att slippa spänningsfall.
Några alternativ:
https://www.seasea.se/el/panel-kontakte ... e-sea-120a
eller
https://www.seasea.se/el/panel-kontakte ... 4-blue-sea
eller
https://www.seasea.se/el/panel-kontakte ... ue-sea-65a
/Lars
Det finns flera sätt att lösa detta på.
Pröva att koppla en diod mellan reläet och laddningslampan.
alternativt
Koppla reläet till tändningslåset eller tändspolens + matning (det är samma sak)
alternativt
Köp ett "riktigt" laddrelä som är spänningsstyrt, problemet med de små vanliga reläerna som tex skyllermarks säljer är att det ä på tok för liten anslutning för ledningarna som minst bör vara 25mm2 för att slippa spänningsfall.
Några alternativ:
https://www.seasea.se/el/panel-kontakte ... e-sea-120a
eller
https://www.seasea.se/el/panel-kontakte ... 4-blue-sea
eller
https://www.seasea.se/el/panel-kontakte ... ue-sea-65a
/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Re: Skiljerelä inkoppling på generator
Tack Lars för snabbt svar.
Det blev ett "riktigt" spänningsstyrt relä. Så nu funkar den biten.
Jag la in en annan fråga angående kopplingsschema över VP AQ260A. Har du möjligtvis något tips var man hittar det. Det kan ju användas som grund även om en del har ändrats genom åren.
Gunnar
Det blev ett "riktigt" spänningsstyrt relä. Så nu funkar den biten.
Jag la in en annan fråga angående kopplingsschema över VP AQ260A. Har du möjligtvis något tips var man hittar det. Det kan ju användas som grund även om en del har ändrats genom åren.
Gunnar