Dieselmek runt Stockholm.
Moderator: Lars Lundbladh
Dieselmek runt Stockholm.
Hej
Vår ena KAD42:a behöver få insprutningspumpen genomgången och kanske renoverad, någon som kan rekommendera en bra firma eller har erfarenhet ifrån liknande jobb ?
Vi har en 1200 Dolphin ifrån -91, med dubbla maskiner, där den ena är betydligt svagare, ryker mer, och är törstigare än kapten själv.....
// Clarry
Vår ena KAD42:a behöver få insprutningspumpen genomgången och kanske renoverad, någon som kan rekommendera en bra firma eller har erfarenhet ifrån liknande jobb ?
Vi har en 1200 Dolphin ifrån -91, med dubbla maskiner, där den ena är betydligt svagare, ryker mer, och är törstigare än kapten själv.....
// Clarry
Re: Dieselmek runt Stockholm.
Trist läge i en härlig båt... Det är nog bara en tidsfråga innan ordförande Lundbladh, aka Dr Diesel, sprider ljus över eländet
! Det finns säkert en uppsjö av dieselskruvare i Sthlms-området, det kluriga är att veta vem som INTE ska anförtros jobbet.
MVH, Kim

MVH, Kim
Selcruiser 27 med Hyundai S250
-
- Inlägg: 1522
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Re: Dieselmek runt Stockholm.
Hej,
Varför misstänker du bränslepumpen?
Oftast är det turbon spridarna, eller möjligen kompressorn är problemet. Kan även vara topplocket/ventiler. Tag ett kompressionsprov och kolla turbon innan du ger dig på pumpen. Pumpar är tyvärr dyra både att köpa och renovera.
/Lars
Varför misstänker du bränslepumpen?
Oftast är det turbon spridarna, eller möjligen kompressorn är problemet. Kan även vara topplocket/ventiler. Tag ett kompressionsprov och kolla turbon innan du ger dig på pumpen. Pumpar är tyvärr dyra både att köpa och renovera.
/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Re: Dieselmek runt Stockholm.
Hej, och tack för svar.... 
-Lars, tack för kloka råd, du har helt rätt i dina synpunkter, men dett är vad som är gjort på båda motorerna:
Våren 2016:
Byte till nya insprutare, båda motorerna, byte båda turbosarna, genomgångna kompressorer.... ( Lidingöfirma )
Våren 2017: ny motorolja + filter, ny kompressorolja, nya bränslefilter, både Racor och original, nya impellers samt renoverad sjövattenpump på samma motor som inte riktigt vill leverera full kapacitet.
Midsommar 2017: Justering ventiler, ny olja igen samt nytt luftfilter...
Problemet är alltså inte överhängande eller akut, och det har hängt med sedan vi köpte båten Juli 2016
Stundvis har vi tyckt att nu är det borta, med sedan har det kommit tillbaka igen, vi trodde ett tag att det var klaffen på luftledningen ifrån filtret som inte stängde riktigt efter att kompressorn matat luft ifrån sitt håll, men näe....
På låga varv märker vi ingen skillnad i effekt, inte heller på marshfart, bara vid acceleration..
Men nu i höstas blev det värre, Motorn gick inte att stänga av på nyckel, utan krävde manuell avstängning direkt på pumpen, och när vi skulle köra henne till torrsättning startade inte motorn med mindre än att man fick ge gas, vilket aldrig behövts förut.....
Möjliga fel: ?? KAD42 med uppskattade 15-1900 timmar ( Bytta tim-mätare....)

-Lars, tack för kloka råd, du har helt rätt i dina synpunkter, men dett är vad som är gjort på båda motorerna:
Våren 2016:
Byte till nya insprutare, båda motorerna, byte båda turbosarna, genomgångna kompressorer.... ( Lidingöfirma )
Våren 2017: ny motorolja + filter, ny kompressorolja, nya bränslefilter, både Racor och original, nya impellers samt renoverad sjövattenpump på samma motor som inte riktigt vill leverera full kapacitet.
Midsommar 2017: Justering ventiler, ny olja igen samt nytt luftfilter...
Problemet är alltså inte överhängande eller akut, och det har hängt med sedan vi köpte båten Juli 2016
Stundvis har vi tyckt att nu är det borta, med sedan har det kommit tillbaka igen, vi trodde ett tag att det var klaffen på luftledningen ifrån filtret som inte stängde riktigt efter att kompressorn matat luft ifrån sitt håll, men näe....
På låga varv märker vi ingen skillnad i effekt, inte heller på marshfart, bara vid acceleration..
Men nu i höstas blev det värre, Motorn gick inte att stänga av på nyckel, utan krävde manuell avstängning direkt på pumpen, och när vi skulle köra henne till torrsättning startade inte motorn med mindre än att man fick ge gas, vilket aldrig behövts förut.....
Möjliga fel: ?? KAD42 med uppskattade 15-1900 timmar ( Bytta tim-mätare....)
-
- Inlägg: 1522
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Re: Dieselmek runt Stockholm.
Hej
Du verkar ha några olika fel.
Avstängningen kan vara luft i systemet (luftbubbla vid magnetventilen) elfel eller fel på magnetventilen.
Kolla kablar tändlås samt kablar på motorn. Kolla speciellt skarven på motorkablaget den kan vara orsak till mycket problem på alla motorer.
Om du misstänker pumpen kan du höra med El och Diesel i Banhagen de brukar kunna hjälpa till.
https://www.elodiesel.se/index.php/bataegare
/Lars
Du verkar ha några olika fel.
Avstängningen kan vara luft i systemet (luftbubbla vid magnetventilen) elfel eller fel på magnetventilen.
Kolla kablar tändlås samt kablar på motorn. Kolla speciellt skarven på motorkablaget den kan vara orsak till mycket problem på alla motorer.
Om du misstänker pumpen kan du höra med El och Diesel i Banhagen de brukar kunna hjälpa till.
https://www.elodiesel.se/index.php/bataegare
/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Re: Dieselmek runt Stockholm.
Hej
Tänkte att vi kanske borde uppdatera här, och berätta hur det gick, Insprutningspumpen lämnade in hos El & Diesel i Bandhage, efter några dagar så ringde de och berättade att den var totalt klappslut invändigt, kugghjul med tappade tänder, repor och sår i det mesta, inklusive själva huset, och det mesta var en ren katastrof...
De fick byta det mesta, och jag hämtade ut pumpen efter ett par veckor, Nu är allt frid och fröjd igen. Kostnad: lite drygt 30 tusen....
Tänkte att vi kanske borde uppdatera här, och berätta hur det gick, Insprutningspumpen lämnade in hos El & Diesel i Bandhage, efter några dagar så ringde de och berättade att den var totalt klappslut invändigt, kugghjul med tappade tänder, repor och sår i det mesta, inklusive själva huset, och det mesta var en ren katastrof...
De fick byta det mesta, och jag hämtade ut pumpen efter ett par veckor, Nu är allt frid och fröjd igen. Kostnad: lite drygt 30 tusen....
-
- Inlägg: 1522
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Re: Dieselmek runt Stockholm.
Hej lcarry
Bra att det löste sig även om det kostade en del, en ny pump går på 66 000kr. Hade de någon aning om varför pumpen gått sönder?
El och Diesel i Bandhagen brukar reda ut problemen så jag är inte förvånad att de fick ordning på pumpen. Min erfarenhet är att de är bland de bästa på Insprutningspumpar speciellt Bosch till Volvo Penta.
/Lars
Bra att det löste sig även om det kostade en del, en ny pump går på 66 000kr. Hade de någon aning om varför pumpen gått sönder?
El och Diesel i Bandhagen brukar reda ut problemen så jag är inte förvånad att de fick ordning på pumpen. Min erfarenhet är att de är bland de bästa på Insprutningspumpar speciellt Bosch till Volvo Penta.
/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Re: Dieselmek runt Stockholm.
Hej Lars, och övriga 
El o Diesel gjorde ett bra jobb, med tanke på förutsättningarna, men de ville / kunde inte spekulera i orsak, men som de sa, om det väl har börjat vittra sönder detaljer inne i pumpen så går det fort sen...
Vi lärde oss också att det finns ett antal firmor i Sverige, och några fler utomlands som säljer fabriksrenoverade Boschpumpar till VP-motorer,
tex. dieselspecialisten Norden, de har pumpar i lager till tex kad 42, för 16000 kr inkl.moms och 2 års garanti. Just denna gång hittade jag dessa leverantörer först efter att vi lämnat in pumpen till El och diesel, men nästa gång vet man ju att det finns olika alternativ.
// Conny & Clarry

El o Diesel gjorde ett bra jobb, med tanke på förutsättningarna, men de ville / kunde inte spekulera i orsak, men som de sa, om det väl har börjat vittra sönder detaljer inne i pumpen så går det fort sen...
Vi lärde oss också att det finns ett antal firmor i Sverige, och några fler utomlands som säljer fabriksrenoverade Boschpumpar till VP-motorer,
tex. dieselspecialisten Norden, de har pumpar i lager till tex kad 42, för 16000 kr inkl.moms och 2 års garanti. Just denna gång hittade jag dessa leverantörer först efter att vi lämnat in pumpen till El och diesel, men nästa gång vet man ju att det finns olika alternativ.

// Conny & Clarry