Jag har glapp i drevet i sidled.
Är det någon som vet hur man byter styraxellager på VP 290 dp drev?
styraxellager VP 290 dp
Moderator: Lars Lundbladh
Re: styraxellager VP 290 dp
Jo det är inte lager utan plast bussningar.
Jag har bytt men får inte bort glappet ändå.
Du får ta bort drevet helt för att kunna dra ut styraxeln nedåt sedan du har lossat på styrarmen på insidan.
Finns en packbox där också som du kan byta ut.
//Hsun
Jag har bytt men får inte bort glappet ändå.
Du får ta bort drevet helt för att kunna dra ut styraxeln nedåt sedan du har lossat på styrarmen på insidan.
Finns en packbox där också som du kan byta ut.
//Hsun
Fjord 21 DC -76
VP V8 - 290DP
Medlem 316.
VP V8 - 290DP
Medlem 316.
Om man ska vara petig så är det packbox på de senare modellerna och v-ring på de tidigare.
Bussningarna ska vara limmade så de kan sitta fast som tusan (det har det gjort de gånger som jag har bytt) men får man en slits i plasten med t.ex ett bågfilsblad kan man få ut den ganska hel och resten får man hugga bort eller köra med en sliphylsa för att kunna få i den nya bussningen.
Sen har jag limmat de nya bussningarna med Epoxylim ,tror till och med att det står i monteringsanvisningen och glöm inte att rengöra fettkanalerna i styrgaffel och arm och eventuellt byt fettnippel och fetta in en gång före sjösättning och sen vid upptagning av båten så det inte beckar igen.
Jag har inte heller lyckats få bort glappet helt som "Hsun" säger utan det verkar vara inbyggt
/Martin
Bussningarna ska vara limmade så de kan sitta fast som tusan (det har det gjort de gånger som jag har bytt) men får man en slits i plasten med t.ex ett bågfilsblad kan man få ut den ganska hel och resten får man hugga bort eller köra med en sliphylsa för att kunna få i den nya bussningen.
Sen har jag limmat de nya bussningarna med Epoxylim ,tror till och med att det står i monteringsanvisningen och glöm inte att rengöra fettkanalerna i styrgaffel och arm och eventuellt byt fettnippel och fetta in en gång före sjösättning och sen vid upptagning av båten så det inte beckar igen.
Jag har inte heller lyckats få bort glappet helt som "Hsun" säger utan det verkar vara inbyggt

/Martin
Fjord 900 Dolphin -87 2xAD31
Vår båttråd: viewtopic.php?f=5&t=1674
Tackar för info.
Då har jag lite att pyssla med.
Då har jag lite att pyssla med.
-
- Kontakt:
Det finns lite olika storlekar på bussningarna kolla på drevdelar
https://drevdelar.se/aq-60-80-100-200-2 ... jalm-delar
Svårigheten är att oftast att få loss styrgaffeln och styrarmen. Ibland måste styrarmen kapas för att få loss den från styrgaffeln. Hör av dig om du behöver nya delar jag har en hel del drevdelar i lager.
https://drevdelar.se/aq-60-80-100-200-2 ... jalm-delar
Svårigheten är att oftast att få loss styrgaffeln och styrarmen. Ibland måste styrarmen kapas för att få loss den från styrgaffeln. Hör av dig om du behöver nya delar jag har en hel del drevdelar i lager.
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Penta har en bussningssats för de äldre modellerna med en distansring i plast samt V-ringen som heter 872290, appropå att det finns olika bussningar.
Fjord 900 Dolphin -87 2xAD31