Är det någon som kan förklara varför förkopplingsmotstånd Tillsammans med
högeffekt tändspole används? Att den kopplas förbi vid start så att högre effekt
ges förstår jag, Men varför behövs den? Tänkte pröva den nya tändspolen i
"torrt" utförande (Biltema sid 71 art 53-403) Men vid förfrågan om varför denna
inte har förkopplingsmotstånd kunde ingen svara.
Med vänlig hälsning
Lars Tynell
Förkopplingsmotstånd tändspole
Moderator: Lars Lundbladh
-
- Inlägg: 17
- Blev medlem: 01 feb 2006, 10:14
- Ort: Sthlm Danderyd
-
- Inlägg: 1522
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Hej!
Förkopplingsmotståndet sänker spänningen till tändspolen som annars (utan motostånd) skulle bli överhettad.
Original tändspolen fungerar oftast utmärkt varför byta? Min erfarenhet är att högeffektsspole är bra vid kallstart men behövs egentligen inte på båt. Biltemas 53-403 rostar nog eller? Välj en totalinkapslad (epoxigjuten) Petronix istället
http://www.bm-classics.com/swe/tandspolar.asp
/Lars
Förkopplingsmotståndet sänker spänningen till tändspolen som annars (utan motostånd) skulle bli överhettad.
Original tändspolen fungerar oftast utmärkt varför byta? Min erfarenhet är att högeffektsspole är bra vid kallstart men behövs egentligen inte på båt. Biltemas 53-403 rostar nog eller? Välj en totalinkapslad (epoxigjuten) Petronix istället
http://www.bm-classics.com/swe/tandspolar.asp
/Lars
-
- Inlägg: 17
- Blev medlem: 01 feb 2006, 10:14
- Ort: Sthlm Danderyd