Jag talade med en säljare på en känd firma ang förbättrad kylning av topplocket vid installation av färskvattenkylning
på en Vp 170. Han sa att man ska lossa frostbrickan på topplockets front (192212-9). Där innanför ser man
vattenfördelningsröret (430024-0). Man skall sedan borra ett 8mm hål i änden av detta, cirkulationen skulle
härmed förbättras och förhindra problem med cyl/kolv/vent/säten 5 och 6. Jag är på gång att installera en
"ny" VP170 som legat i mobbförråd. borra eller är det någon som har en annan uppfattning?
Med vänlig hälsning
Lars Tynell
Bättre kylning på VP 170
Moderator: Lars Lundbladh
-
- Inlägg: 17
- Blev medlem: 01 feb 2006, 10:14
- Ort: Sthlm Danderyd
-
- Inlägg: 1522
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Hej!
I marinmotorer som kör med sjövattenkylning brukar vattenfördelningsröret redan vara modifierat. För sötvattenkylning är det tveksamt om det behövs. Har idag en biltopp på min AQ170 med Martec sötvattenkylning och ser inga problem med höga temperaturer i den motorn. (går som en klocka). Däremot skall du strypa cirkulationspumpen enligt Martec.
Hör med dem om du känner dig osäker så hjälper de till (de har stryprör liggandes)
http://www.martec.se/
Manual till Martec B30 (AQ170,BB170)
http://www.martec.se/html/1vp170.pdf
/Lars
I marinmotorer som kör med sjövattenkylning brukar vattenfördelningsröret redan vara modifierat. För sötvattenkylning är det tveksamt om det behövs. Har idag en biltopp på min AQ170 med Martec sötvattenkylning och ser inga problem med höga temperaturer i den motorn. (går som en klocka). Däremot skall du strypa cirkulationspumpen enligt Martec.
Hör med dem om du känner dig osäker så hjälper de till (de har stryprör liggandes)
http://www.martec.se/
Manual till Martec B30 (AQ170,BB170)
http://www.martec.se/html/1vp170.pdf
/Lars