Jag skulle vilja konvertera min fördelare till brytarlös. Äger en VP170.
Har starkt för mig att jag har läst om detta någonstans i PB. Men kan
inte hitta var. Om mitt minne inte sviker mig var det Lasse som hade
skrivit artikeln. Då detta inte är mitt gebit undrar jag om någon mot bet
kan göra detta
Med vänlig hälsning
Lars Tynell
Konvertera fördelare till brytarlöst
Moderator: Lars Lundbladh
-
- Inlägg: 17
- Blev medlem: 01 feb 2006, 10:14
- Ort: Sthlm Danderyd
-
- Inlägg: 1522
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Hej!
Det var mycket riktigt jag som skrev artikeln i PB.
Det brytarlösa tändsystemet heter Pertronix Ignitor och finns att köpa hos :
http://www.bm-classics.com/
eller
http://web.telia.com/~u87410235/ronwill.html
Hört av dig tig till mig om du vill ha tips & hjälp:
lars.lundbladh@fjordclub.com
/Lars
Det var mycket riktigt jag som skrev artikeln i PB.
Det brytarlösa tändsystemet heter Pertronix Ignitor och finns att köpa hos :
http://www.bm-classics.com/
eller
http://web.telia.com/~u87410235/ronwill.html
Hört av dig tig till mig om du vill ha tips & hjälp:
lars.lundbladh@fjordclub.com
/Lars
-
- Inlägg: 17
- Blev medlem: 01 feb 2006, 10:14
- Ort: Sthlm Danderyd
-
- Inlägg: 1522
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Artikeln fanns i PB Nr 6 2003
Även på nätet:
http://www.praktisktbatagande.se/Artikl ... fault.aspx
Bildtexten är dock inte min Ljusmetallring skall vara Magnetring i plast.
/Lars
Även på nätet:
http://www.praktisktbatagande.se/Artikl ... fault.aspx
Bildtexten är dock inte min Ljusmetallring skall vara Magnetring i plast.
/Lars
-
- Inlägg: 17
- Blev medlem: 01 feb 2006, 10:14
- Ort: Sthlm Danderyd
Brytarlöst system 2
Hej igen,
Va just påväg att köpa det brytarlösa tändsystemet Ignitor 2 (1550:-) samt tändspole Flame Thrower 45000v (694:-)
Och tändkabelsats V8 7mm Stock look (840:-)(Kablarna säljes inte separat. Finns ej till 6cyl) Summa 3084:-
När jag hittade www.123ignition.se
Här får man en helt ny fördelare som innehåller minimalt med rörliga delar, Inte behöver speciella tändkablar
eller tändspole (Detta är att rek enl Ignitor 2 återförsäljare) Klarar av ner till 1 ohm primärmotstånd (vad menas med detta)
Samt har 6 olika tändförställningskurvor för vp. Summa 2790:-
Vore tacksam för lite kommentarer då jag känner mig som en åsna mellan två höstackar.
Frågor som poppar upp!
Varför kan det vara en fördel att koppla förbi förkopplingsmotståndet vid anv av 123ignition
Det finns förprogramerade tändförställningskurvor för E85 (etanol) och LPG (motorgas) Skulle man kunna
byta munstycken i förgasarna etc och köra på E85 med våra gamla järnspisar.
Med vänlig hälsning
Lars Tynell
Va just påväg att köpa det brytarlösa tändsystemet Ignitor 2 (1550:-) samt tändspole Flame Thrower 45000v (694:-)
Och tändkabelsats V8 7mm Stock look (840:-)(Kablarna säljes inte separat. Finns ej till 6cyl) Summa 3084:-
När jag hittade www.123ignition.se
Här får man en helt ny fördelare som innehåller minimalt med rörliga delar, Inte behöver speciella tändkablar
eller tändspole (Detta är att rek enl Ignitor 2 återförsäljare) Klarar av ner till 1 ohm primärmotstånd (vad menas med detta)
Samt har 6 olika tändförställningskurvor för vp. Summa 2790:-
Vore tacksam för lite kommentarer då jag känner mig som en åsna mellan två höstackar.
Frågor som poppar upp!
Varför kan det vara en fördel att koppla förbi förkopplingsmotståndet vid anv av 123ignition
Det finns förprogramerade tändförställningskurvor för E85 (etanol) och LPG (motorgas) Skulle man kunna
byta munstycken i förgasarna etc och köra på E85 med våra gamla järnspisar.
Med vänlig hälsning
Lars Tynell
-
- Inlägg: 1522
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Hej!
Att köra på E85 går säkert. Tänk på att förbrukningen åker upp ca 30% vilket medför mindre auktionsradie.
Läs mer:
http://www.etanol.nu/faq.php
Munstycken måste förstås bytas:
Etanolen innehåller redan ca 30% syre. Det gör att det går åt mindre luft i förhållande till bränslet. Därför måste motorn få 38.9% mer bränsle för att förbränningen fortfarande ska bli fullständig (lambda = 1,000). Man skulle teoretisk sett lika gärna kunna strypa lufttillförseln men detta är inte utprovat och ej att rekommendera.
Oktantalet är 104 på E85 så det är bra bra för AQ170/BB170 motorn.
123Ignition är säkert bra jag har funderat på den. Dock har den mer elektronik och det kan vara en nackdel på sjön = inta lika robust ?
/Lars
Att köra på E85 går säkert. Tänk på att förbrukningen åker upp ca 30% vilket medför mindre auktionsradie.
Läs mer:
http://www.etanol.nu/faq.php
Munstycken måste förstås bytas:
Etanolen innehåller redan ca 30% syre. Det gör att det går åt mindre luft i förhållande till bränslet. Därför måste motorn få 38.9% mer bränsle för att förbränningen fortfarande ska bli fullständig (lambda = 1,000). Man skulle teoretisk sett lika gärna kunna strypa lufttillförseln men detta är inte utprovat och ej att rekommendera.
Oktantalet är 104 på E85 så det är bra bra för AQ170/BB170 motorn.
123Ignition är säkert bra jag har funderat på den. Dock har den mer elektronik och det kan vara en nackdel på sjön = inta lika robust ?
/Lars