Nu har jag fått färgen (tack Lars för att du ordnade med beställningen!) och lagt på några lager. Kulören är mer gräddvit än jag trodde vilket inte riktigt framgår av bilderna men det spelar ingen större roll, färgen känns väldigt hård, slät och tät när den härdat vilket är det viktiga.
Underarbetet är inte 100 %-igt gjort men det är klart godkänt för ändamålet och med tanke med utgångsläget är jag väldigt nöjd! Cylindrarna kommer nu stå emot elementen långt mycket bättre än innan jag satte igång och de kommer vara mycket enklare att rengöra. Knepet med smältlimmet i rörgängorna fungerade perfekt! När pluggarna togs bort följde det med lite färg på sina ställen men detta kommer täckas av tätningsmedlet när rören monteras så inget vatten kommer komma åt de oskyddade ytorna.
Jag var lite klantig dock. Innan jag skruvade ihop grejerna för primermålningen spolade jag rent delarna med vatten för att få bort det värsta slipdammet från insidan. Ivrig som jag var när jag fått fart på renoveringen så skruvade jag ihop allt innan delarna fått torka ordentligt...

Resultatet blev detta:
Uppenbarligen är själva kolvarna inte rostfria som jag först trodde (och skrev i första inlägget)!

Nu var detta inte värre än att jag kunde putsa bort rosten med en nylonslipduk men det är ju lite retligt eftersom insidan av cylindrarna var i så bra skick när jag började.
Jag har nu monterat alla nya tätningar vilket jag inte tänkte redovisa här (det är bara att följa anvisningarna och det handlar bara om att lägga O-ringar i sina spår, trycka in tätningar i sina lägen och kladda lite med tätningsmedel).
Jag står nu i valet vilken vätska jag ska använda i systemet eftersom delarna ska smörjas med detta innan ihopmonteringen. Det verkar som att nu för tiden rekommenderas alltid AFT (Automatic Transmision Fluid) till PT-system men på min pump (som är den gamla modellen) står det att man
ska använda motorolja 10W30 och att ATF
kan användas. För mig känns det väldigt smidigt att använda motoroljan eftersom hela drivlinan (drev, PT och motor) då kan fyllas från samma flaska och jag behöver inte ha med ytterligare en typ av vätska i båten för att kunna fylla på. Jag har läst något om att dagens motoroljor innehåller några ämnen som kan vara skadliga för detaljer i hydraulsystem men det är svårt att få det bekräftat. Någon sa också att ATF ger ett snabbare system men han kunde inte svara på hur stor skillnad det är. För mig känns inte det som en deal breaker...jag kan inte komma på en enda situation där det är bråttom att trimma drevet...
Nästa post kommer visa cylindrarna ihopmonterade och sedan blir det montering i båten!
Mvh
Fred
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP