Projekttråd: Renovering av VP Powertrimcylindrar.

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Paxman

Re: Projekttråd: Renovering av VP Powertrimcylindrar.

Inlägg av Paxman »

Tack Nbottning!

Projektet ligger nere lite för tillfället eftersom smeden inte hörde av sig igår. Jag hade väl inte räknat med att de skulle hinna fixa detta på en dag så jag håller tummarna för att de blir klara i början av veckan.

En sak jag funderar lite på när jag ändå väntar på dem är hur jag ska göra med de flata ytorna som hydraulrören gängas ned i. Två av dessa ytor är ordentligt bortfrätta, det är de ytor som vetter uppåt när cylindrarna är monterade i skölden. En sak jag överväger är att helt enkelt slipa ned denna yta någon eller några millimeter enligt bilden:
Bild

Av vad jag har kunnat klura ut så bottnar både själva cylindern och hydraulrörens nipplar innan de når denna yta så det material jag slipar bort påverkar inte kolvens slaglängd eller räckvidden på rören. Respektive gängor är också rejält långa så jag tror inte att det kommer bli några problem med hållbarheten.

Reflektioner på detta? :)
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Lars Lundbladh
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Varför vill du korta ned gaveln är det inte lika bra att lämna allt gods som finns?

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Paxman

Inlägg av Paxman »

Det är av anledningen jag skrev om tidigare, om inte all gravoxid tas bort så kommer den fortsätta härja under spackel och färgskikt. Går man till tandläkaren vill man ju inte att han bara tar bort så mycket karies att fyllningen fäster, man vill ju att det bara ska vara frisk tand kvar så att angreppet stoppas fullständigt.

Det kanske är lite "overkill" men gör jag något vill jag göra det så bra jag kan...annars kommer jag bara störa mig på att jag vet att oxiden fortsätter äta upp mina cylindrar även om det inte syns. 8)

Det rödmarkerade i bilden är kanske en aning överdrivet. Tanken är att få ned största delen av ytan till frisk aluminium genom slipning med typ bandslip, sen får Dremeln fixa punktslipning av de djupare groparna.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Lars Lundbladh
Kontakt:

Du kan nog lugnt slipa bort den del du rödmarkerat, det kommmer inte att påverka funktionen.
Tänkte inte på att du avsåg att lacka ytan.
Vad gäller hydraulrören tätar de precis som bromsrör mot sätet. Kom på att rören troligen är av kopparnickel liksom bromsrör.

/Lars
Paxman

Inlägg av Paxman »

Lars Lundbladh skrev:Du kan nog lugnt slipa bort den del du rödmarkerat, det kommmer inte att påverka funktionen.
Tänkte inte på att du avsåg att lacka ytan.
Vad gäller hydraulrören tätar de precis som bromsrör mot sätet. Kom på att rören troligen är av kopparnickel liksom bromsrör.

/Lars
Då känns det som att jag tänkt rätt! Vi får se hur jag gör när jag väl har cylindrarna hemma igen, förhoppningsvis i delar...alltså de delar de är konstruerade av, inte trasiga delar! :shock:

Kopparnickel säger du...vilken salig blandning av metaller det är i dessa system! Aluminium, rostfritt, vanligt stål, gjutgärn och nu också kopparnickel!! :lol: Inte konstigt att det är vissa problem med korrosion! Man förstår verkligen att det är viktigt med offeranoderna och att dessa är av rätt material.

I brist på annat att göra i projektet har jag nu givit mig på dessa rör i kopparnickel. I början av tråden finns bild på hur de såg ut direkt efter avmontering. Så här ser de ut nu:
Bild
Bild
Bild

Här syns den flätade jordkabeln tydligt.
Bild

Den lilla stålborsten på Dremeln fått jobba, speciellt på nipplarna. Rören körde jag med nylonslipduk och avslutade med lite Autosol för att få fram glansen. Ganska nära nyskick om jag får säga det själv. Dessa rör tänkte jag inte lacka utan de får vara metallrena som de är original. De kommer givetvis inte behålla sin lyster speciellt länge i sjön men min förhoppning är att den blanka ytan blir lätt att få ren vid upptagning.
Nbottning

Inlägg av Nbottning »

Bra jobbat, det blir puts på prylarna!
Bilagor
thumbs_up_smiley_92767758.jpg
thumbs_up_smiley_92767758.jpg (10.13 KiB) Visad 10600 gånger
Senast redigerad av Nbottning den 11 nov 2012, 17:32, redigerad totalt 1 gång.
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Nbottning

Inlägg av Nbottning »

dubbelpost
Senast redigerad av Nbottning den 11 nov 2012, 17:32, redigerad totalt 1 gång.
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Lars Lundbladh
Kontakt:

ser ni ändra knappen nu ?
Paxman

Inlägg av Paxman »

Nbottning skrev:Bra jobbat, det blir puts på prylarna!
Tack! :D

Puts är viktigt för mig. Inte bara för att det är så mycket trevligare att titta på utan också för att det är så otroligt mycket lättare att se uppkomna fel om allt är rent och snyggt från början.

Innan motorn skulle monteras i båten hade jag chansen att måla om den. Meken (som gillade Mercruiser) tyckte att jag skulle spraya allting svart. Han tyckte att det är bättre så slipper man se smutsen. Jag tycker precis tvärt om, en ljusare färg gör att man upptäcker t ex olje/avgasläckage eller överhettning mycket lättare. Därför skaffade jag originalfärgen till motorn, som är en Crusader, vilket är en härligt azurblå kulör och sprayade upp allt. Det blev supersnyggt och jag hittade ett oljeläckage mycket enkelt första sommaren. Visst, för att hålla det snyggt får man ju tvätta lite då och då men det är ju bara bra för grejerna samtidigt som det är lite terapi om man är lagd åt mitt håll.

Det är ju av samma anledning som jag givit mig på att renovera PT-cylindrarna. Som jag skrev i början tror jag inte att det var något direkt fel på deras funktion, men de såg ju förfärliga ut och jag visste inte hur skicket var på insidan. Jag visste inte heller vad det var för olja i systemet så jag ville få rent allting och fylla upp med samma olja som i motorn.

När jag är klar med cylindrarna kommer de vara i toppskick och lackade med VPs vita färg för 100-dreven! Det kommer nog bli snyggt mot den gråa skölden och drevet.
Paxman

Inlägg av Paxman »

Lars Lundbladh skrev:ser ni ändra knappen nu ?
Jajjamen! :D Ska kolla de andra trådarna jag skrivit också...återkommer!

EDIT:
Jodå, även där finns knappen! Bra jobbat!
Paxman

Inlägg av Paxman »

En liten uppdatering så ni inte tror att jag gått hädan eller givit upp! 8)

Idag svängde jag förbi smeden för att kolla hur det går eftersom jag inte hört något. Just han som tagit uppdraget var ute på jobb men jag kunde ändå få kika på mina grejer. Ett par steg ytterligare är tagna. När jag lämnade in cylindrarna hade jag bara lyckats få loss en gavel.Nu låg en cylinder helt utan gavlar och den andra hade bara ena gaveln kvar! :D

Det hade blivit en del märken på utsidan av cylindern efter något verktyg men det gör inte så mycket eftersom jag ändå ska spackla upp och lacka cylindrarna. Jag kan bara hoppas att inte det våld som uppenbarligen krävs kommer påverka insidan och därigenom cylindrarnas funktion.

Den sista gaveln satt i ett skruvstäd och killen hade sprayat på något mirakelmedel som heter Veidec Ceramic Lube. Han berättade om det när jag lämnade in grejerna och sa att det nästan var magiskt för att få isär grejer som kärvat fast. Det är ett ljusblått, ganska tjockt, medel som tydligen har extremt bra krypande egenskaper. Tyvärr finns det ingen återförsäljare som säljer Veidec-produkter till privatpersoner men jag ska se om jag inte kan köpa loss en sprayburk från smeden.

Det som återstår är alltså att få loss sista gaveln samt att skruva av båda kolvarna från stötstängerna. Vi får se hur det går... :roll:
Paxman

Inlägg av Paxman »

Dags för ytterligare en liten uppdatering. Cylindrarna är nu helt isärplockade (det tog bra mycket längre tid än vad jag hade hoppats på) och nu måste jag avgöra hur pass mycket jag ska göra i år. Jag kommer inte hinna med allt för att göra båten sjöduglig till de sjösättningar som är aviserade av båtklubben så jag måste ordna med egen kranbil när det blir dags.

En tanke jag har är att bara fixa det värsta med trimcylindrarna och sedan plocka av dem i höst igen för att spackla och lacka upp dem. Jag kommer då ha tillgång till garage eftersom vi nyligen köpt hus som vi får tillträde till i augusti! :D
Paxman

Inlägg av Paxman »

Nu har det hänt lite grejer!

Jag började med att slipa till gavlarnas platta ytor (det jag rödmarkerade på en bild tidigare i tråden) vilket blev mycket bra. Jag spände helt enkelt upp bandslipen i en arbetsbänk och tryckte gavlarna mot slippappret tills jag tyckte att jag fått bort det värsta av skadorna. Sen lekte jag tandläkare med en Dremel med slipstift på alla små kratrar och gropar som oxiden orsakat. Här gällde det att vara lite försiktig...jag ville ju inte gå igenom någonstans. Därefter spacklade jag upp allt med JB Weld som jag blev rekommenderad av han som sålde packningssatsen. Jag har läst på om denna produkt och den verkar riktigt bra...har läst att vissa till och med lagat cylinderlopp med det och sedan honat cylindrarna! :shock:

Hursomhelst, JB Weld är ett epoxibaserat metallspackel som blir mycket hårt. Först var jag lite tveksam ifall det skulle gå att slipa det när det härdat klart men det visade sig att det gick bra att köra med en sliptrissa på borrmaskinen, en sån som består av en massa slippapper runt en spindel.

Det visade sig att JB Weld krymper/sjunker lite när det härdar så jag fick lägga på lite till på sina ställen på gavlarna. På själva cylindrarna la jag på "vanligt" epoxispackel som är lite mer lättslipat. Så här såg det ut innan nästa steg:

Det var en hel del oxidgropar som fick borras bort och spacklas upp! Jag fixade inte 100 % av alla skador men säkert 90-95 %, annars hade jag aldrig blivit klar.
Bild

Jag var inte heller supernoga med att få en helt slät yta på varken spackel eller aluminium...det är trots allt bruksgrejer som inte direkt syns... 8)
Bild

Här är ena cylinderns flata yta...ser lite bättre ut än innan jag började.
Bild

Andra cylinderns flata yta.
Bild

Jag har också hunnit lägga på några lager primer. Nästa steg blir att slutlacka med VPs gräddvita färg till 100-dreven. Jag hoppas få svar på ifall Lars L säljer/kan beställa en burk med 100-färg så jag kan hämta den i Täby istället för att behöva åka till Lidingö!

När allt är färdiglackat kommer jag skruva isär allt, montera alla nya O-ringar och packningar (som kommit från Canada) och sedan montera ihop allt igen.

Fler bilder kommer med nästa uppdatering.

Mvh
Fred
Paxman

Inlägg av Paxman »

Nu har några lager primer lagts på och fått torka.

Ytorna blev bättre än jag trodde, Denna primer fyller ut lite mer än de flesta andra jag använt.
Bild

Det var rätt blåsigt på platsen jag stod och sprayade vilket gjorde att jag var tvungen att vara ganska nära med sprayflaskan. Detta ledde till att det kom lite för mycket på ett ställe med några gardiner som resultat. Dessa ska våtslipas ned lite försiktigt så de inte är så framträdande.
Bild

Jag funderade länge på hur jag skulle göra för att inte få in primer i hålen för rören. Det skulle vara svårt att få bort färgen ur gängorna om jag lät de vara helt öppna. Först tänkte jag att jag skulle leta upp skruvar i rätt dimension men tänkte då att de skulle vara i vägen för färgen så det skulle bli svårt att täcka de flata ytorna. Jag vill gärna ha bra skydd på just dessa ytor eftersom de bevisligen tar mycket stryk. Efter en stunds funderande och testande med olika grejer kom jag på ett riktigt klurigt sätt. Jag tog en stav till en smältlimspistol och skar av åtta bitar som var lite kortare än hålen var djupa. Stavens diameter var någon millimeter mindre än hålen så för att de inte skulle falla ur och för att verkligen täta hålen lät jag en rejäl droppe smältlim fylla ut glipan. Jag tror att det kommer vara ganska enkelt att få bort limmet när jag är klar eftersom det bara är sista klutten lim som var smält.
Bild

Nu har jag också våtslipat rinningarna och putsat av resten med en nylonduk så cylindrarna är färdiga för slutlackering. Jag fick besked av Lars att han kan beställa hem färgen jag behöver så jag väntar bara på att den ska komma!

Mvh
Fred
Paxman

Inlägg av Paxman »

Nu har jag fått färgen (tack Lars för att du ordnade med beställningen!) och lagt på några lager. Kulören är mer gräddvit än jag trodde vilket inte riktigt framgår av bilderna men det spelar ingen större roll, färgen känns väldigt hård, slät och tät när den härdat vilket är det viktiga.

Bild

Bild

Underarbetet är inte 100 %-igt gjort men det är klart godkänt för ändamålet och med tanke med utgångsläget är jag väldigt nöjd! Cylindrarna kommer nu stå emot elementen långt mycket bättre än innan jag satte igång och de kommer vara mycket enklare att rengöra. Knepet med smältlimmet i rörgängorna fungerade perfekt! När pluggarna togs bort följde det med lite färg på sina ställen men detta kommer täckas av tätningsmedlet när rören monteras så inget vatten kommer komma åt de oskyddade ytorna.

Jag var lite klantig dock. Innan jag skruvade ihop grejerna för primermålningen spolade jag rent delarna med vatten för att få bort det värsta slipdammet från insidan. Ivrig som jag var när jag fått fart på renoveringen så skruvade jag ihop allt innan delarna fått torka ordentligt... :? Resultatet blev detta:

Bild

Uppenbarligen är själva kolvarna inte rostfria som jag först trodde (och skrev i första inlägget)! :shock: Nu var detta inte värre än att jag kunde putsa bort rosten med en nylonslipduk men det är ju lite retligt eftersom insidan av cylindrarna var i så bra skick när jag började.

Jag har nu monterat alla nya tätningar vilket jag inte tänkte redovisa här (det är bara att följa anvisningarna och det handlar bara om att lägga O-ringar i sina spår, trycka in tätningar i sina lägen och kladda lite med tätningsmedel).

Jag står nu i valet vilken vätska jag ska använda i systemet eftersom delarna ska smörjas med detta innan ihopmonteringen. Det verkar som att nu för tiden rekommenderas alltid AFT (Automatic Transmision Fluid) till PT-system men på min pump (som är den gamla modellen) står det att man ska använda motorolja 10W30 och att ATF kan användas. För mig känns det väldigt smidigt att använda motoroljan eftersom hela drivlinan (drev, PT och motor) då kan fyllas från samma flaska och jag behöver inte ha med ytterligare en typ av vätska i båten för att kunna fylla på. Jag har läst något om att dagens motoroljor innehåller några ämnen som kan vara skadliga för detaljer i hydraulsystem men det är svårt att få det bekräftat. Någon sa också att ATF ger ett snabbare system men han kunde inte svara på hur stor skillnad det är. För mig känns inte det som en deal breaker...jag kan inte komma på en enda situation där det är bråttom att trimma drevet...

Nästa post kommer visa cylindrarna ihopmonterade och sedan blir det montering i båten! :D

Mvh
Fred
Skriv svar