Första sommaren med båten (2011) märkte jag att drevet inte höll inställd trimvinkel under belastning. Jag fick trycka upp drevet lite då och då för att det inte skulle gå ned till lägsta läget. Utan belastning höll det dock läget. Efter lite research insåg jag att det troligaste var att ett par mycket små O-ringar i trimpumpen var orsaken så förra vintern renoverade upp pumpen. O-ringarna var mycket riktigt väldigt dåliga, den ena var så dålig att den inte existerade!
Nu kanske trimsystemet fungerar som det ska, vi hade båten på land denna sommar för epoxibehandling så jag har inte kunnat testa, men då jag är en proaktiv person så tänkte jag passa på att renovera trimcylindrarna när jag ändå är igång. På eBay har jag hittat en kille i Canada som säljer de O-ringar och packningar som behövs för att göra detta. Drev.se har också en sats om man hellre vill handla på hemmaplan, priset är bara marginellt högre.
Då börjar vi!
Först och främst måste cylindrarna tar isär. Detta kan göras med dem sittande kvar i skölden men jag valde att ta loss dem för att även kunna renovera utsidan av dem samtidigt som jag kommer åt att fixa till skölden lite. Hur man tar loss cylindrarna är ett kapitel för sig och kanske gör jag en liten tråd om det också.
Så här ser cylindrarna ut direkt från båten. Skitiga och med rester efter att någon härjat med någon sprayfärg.
Detta är hydraulrören. Dessa ska rengöras och poleras. Jag var helt övertygad om att de var i rostfritt men eftersom man lätt ruggar upp ytan med nylonduk så är jag säker på att de är i aluminium. Försiktighet anbefalles med andra ord när man grejar med dem.
Här följer lite närbilder som visar hur slitna cylindrarna är på utsidan.
Efter lite rengöring med Rönnqvist båtbottentvätt:
Här är stället där oxideringen tärt mest. Det är ganska mjukt och geggigt men just där är det rejält med gods så jag är inte så orolig.
Nu har jag kört med färgborttagningsmedel för att få bort resterna efter graffitimålaren.
Här är det geggiga stället.
Nästa steg är att ta isär cylindrarna. Tekniken för detta skiljer sig lite mellan den gamla omålade modellen som jag har, med rektangulära gavlar, mot den nyare svarta med runda gavlar. Det som skiljer är att den gamla modellen kan tas isär utan specialverktyg medan de nya kräver en nyckel i stil med de man använder för att dra fast skivor till vinkelkapen.
Min största frustration i livet är att jag bor i lägenhet och inte har tillgång till en verkstad med en stabil arbetsbänk och ett rejält skruvstäd. Jag har en balkong och en Black & Decker "Workbench" vilken funkar till ganska mycket men det är ju inget skruvstäd direkt. Nåja, man tager vad man haver så den ena cylindern spändes fast mha två aluminiumplattor och jag spände till det som kallas "strap wrench" på engelska (vet inte vad det heter på Svenska). Jag drog allt vad jag hade men givetvis hände absolut ingenting. Jag har haft en omfattande mailväxling med killen i Canada (som hjälpte mig enormt när jag skulle få loss cylindrarna från skölden) och tipset han gav var att värma gaveln med en blåslampa så oxiden skulle knäckas. Jag värmde på ganska rejält och testade igen. Den här gången hörde jag ett litet "klick"...var det arbetsbänken som knakade...? Jag vände på verktyget och drog åt andra hållet (också enligt tips från Canada) och samma klick hördes. Jag tyckte mig ana att gaveln faktiskt rört sig någon grad så jag körde på rejält med 5-56 och testade att dra lite fram och tillbaka. Till slut började gaveln faktiskt röra på sig! Med lite mer 5-56 kunde jag till slut skruva av gaveln helt.
Här gäller det att vara lite försiktig och tänka på att man drar kolven precis rakt ut. Kolven är rostfri och cylinderloppet är ju aluminium så när man drar ut kolven ska man se till att det bara är packningen som glider mot cylinderväggen. Så här ser det ut när kolven är ute samt verktyget jag använde för att vrida runt cylindern.
Mer kommer!