Drev placering på 24W

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
pdyrhof

Drev placering på 24W

Inlägg av pdyrhof »

Hej Alla

Jag holder på med at byta mit VP 280 drev med DP-E, och der finns moglighed at placera drevet sådant at kavitations plattans nivaeu kan ligga fran botten(kjöl) och ned til 40mm under botten niveau.

Frågan er nu vad der skulle vära optimalt, jag vet at VolvoPenta recomendara at det skal ligga mellom 15 - 25mm, men tänker at der kanske er en sammenhäng med styrbarhet, performance och kanske ekonomi hvor djybt drevet er placeret ?

Til eks. kunne man tänka at mer djybt på propellar skulle ge bättra styrbarhet på lag hastighet och kanske ochså mellom 8-16kn. ?

Det skulle väfre bra om nogan på forummet kan dela på erfarenhet

Ni får leva med min "svenska" dialekt :-)

Hilsner

Per,
Lars Lundbladh
Kontakt:

Re: Drev placering på 24W

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej

Om du monterar drevet för djupt kommer du att tappa fart. Visserligen går det att tilta upp drevet en aning men gångläget försämras då. Styrbarheten blir inte bättre. Montera enligt Volvos anvisning eller kavitationsplattan jämt med båtbotten så tappar du ingen fart. Om drevet kommer för högt går det att kompensera med drevförlängare, sitter drevet för lågt går det inte att ändra och du kommer få problem.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
pdyrhof

Re: Drev placering på 24W

Inlägg av pdyrhof »

Hej Lars

Tak, det är bra argumentar, vet du akterspegellutning på 24W, enligt min mätning så är der ca. 20° vinkling.

Hilsen
Per,
Skriv svar