Borde inte dessa skruvar vara i RF? (290-sköld)

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Paxman

Borde inte dessa skruvar vara i RF? (290-sköld)

Inlägg av Paxman »

Hej!

Det här är naturligtvis en fråga i första hand riktad till Lars men andra får givetvis svara om ni känner att ni vet svaret.

När jag varit och grejat runt skölden (har tagit bort powertrimcylindrarna bl a) så har jag noterat sex stycken skruvar som ser oroväckande rostiga ut. Jag gissar att dessa skruvar håller i struten på insidan av skölden och enligt VPs hemsida kostar de drygt en hundring styck (!). Det, i kombination med att de som sitter där nu är så pass rostiga, får mig att tro att jag har fel skruvar och att de borde vara rostfria. Skruvarna befinner sig ju konstant under vattenytan så de är ju väldigt utsatta...

Så här ser de ut efter endast en sommar i sjön:
Bild

Mvh
Fred
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Lars Lundbladh
Kontakt:

Re: Borde inte dessa skruvar vara i RF? (290-sköld)

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Jo det även jag kan tycka att de borde vara av rostfritt stål, Volvo har sedan 200 drevet kom till envisast med at montera galvade skruv istället för rostfria. Anledningen är oklar , kanske är det ett galvaniskt problem eller så gick det inte att få tag på tillräckligt långa tumgängad skruv i rostfritt? I vilket fall är alla skruvar även de nya är i varmgalvat material. Drevdelar har tagit fram skruvar med extra galvanisering http://www.drevdelar.se/product.do?productId=19844.
Även skölden var dragen med glavade vagnsbultar mot akterspegeln till och med 280 drevet , 290 drevet har en annan insfästning.

Så jag har inget konkret svar jag har försökt ta reda på anlednngen men har hittils inte hittat en bra förklaring. Jag brukar se till att byta skruvarna om jag ser att de är rostiga lossar en i taget och återmonterar med en ny skruv.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Paxman

Inlägg av Paxman »

Lars Lundbladh skrev:Hej!

Jo det även jag kan tycka att de borde vara av rostfritt stål, Volvo har sedan 200 drevet kom till envisast med at montera galvade skruv istället för rostfria. Anledningen är oklar , kanske är det ett galvaniskt problem eller så gick det inte att få tag på tillräckligt långa tumgängad skruv i rostfritt? I vilket fall är alla skruvar även de nya är i varmgalvat material. Drevdelar har tagit fram skruvar med extra galvanisering http://www.drevdelar.se/product.do?productId=19844.
Även skölden var dragen med glavade vagnsbultar mot akterspegeln till och med 280 drevet , 290 drevet har en annan insfästning.

Så jag har inget konkret svar jag har försökt ta reda på anlednngen men har hittils inte hittat en bra förklaring. Jag brukar se till att byta skruvarna om jag ser att de är rostiga lossar en i taget och återmonterar med en ny skruv.

/Lars
Tack för informationen Lars...det var väldigt märkligt. Annars är det ju väldigt få saker som är galvat i dessa saker. Kan det ha att göra med att galvat ger mer "flex" än rostfritt och att det behövs för den här applikationer?

Har du erfarenheter av, eller känner du till, ifall det är vanligt att dessa skruvar rostar fast eller att skallarna rostar sönder? Jag vet inte hur gamla dessa skruvar var när de monterades men om de var nya då och ser ut så här efter bara en sommar i sjön så känns det som att de inte kommer vara vackra efter fem-tio år! :shock: Du svarade även på min följdfråga; hur man gör för att byta dessa. En i taget fungerar alltså bra utan att något skiftar läge.

Frågan jag nu ställer mig är ifall jag bör byta skruvarna eller om det kan räcka med att jag tar ut dem, putsar upp dem och sedan fettar in dem ordentligt med det klistriga fettet jag hittat. (Fettet syns i bilden på nippeln som jag försökte använda för att få ut PT-cylindrarnas tappar.)

Hsun,

Det känns som din fråga gällde något helt annat än de skruvar jag frågar om så det kanske är bättre att du skapar en egen tråd om det...det riskerar att bli väldigt rörigt annars...:)

Mvh
Fred
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Lars Lundbladh
Kontakt:

Paxman skrev: Har du erfarenheter av, eller känner du till, ifall det är vanligt att dessa skruvar rostar fast eller att skallarna rostar sönder? Jag vet inte hur gamla dessa skruvar var när de monterades men om de var nya då och ser ut så här efter bara en sommar i sjön så känns det som att de inte kommer vara vackra efter fem-tio år! Du svarade även på min följdfråga; hur man gör för att byta dessa. En i taget fungerar alltså bra utan att något skiftar läge.
Jag har sett alla varianter men aldrig varit med om att de inte går attt lossa även om det varit nära många gånger. Man kan lossa en skruv i taget eller ta lossa alla inkl klämring och byta gummiringen bakom den fungerar även som motorkudde. Lossar man alla skruvar bör man palla upp motorn i bakkant annars trillar den oftast ned (beror på hur många motorkuddar motorn står på V8 har bara två främre)
Paxman skrev: Frågan jag nu ställer mig är ifall jag bör byta skruvarna eller om det kan räcka med att jag tar ut dem, putsar upp dem och sedan fettar in dem ordentligt med det klistriga fettet jag hittat. (Fettet syns i bilden på nippeln som jag försökte använda för att få ut PT-cylindrarnas tappar.)
Valet är ditt men jag skulle byta ut dem. Om man putsar upp dem kan man både före och efter återmontering spruta dem först med kallgalv och sedan rotskyddandevax. Jag brukar använda Coorostabil transparant på alla möjliga delar på båten som jag vill rostskydda. Vaxet sitter bra även i vatten förnya vid behov.
http://www.seab.se/produkter/corroprote ... orrostabi/

/Lars
Paxman

Inlägg av Paxman »

Tack! Jag har läst i Drevskolan om just det vaxbaserade rostskyddet och alltid undrat vilket som avses. Har letat lite på typ Biltema, JULA och andra ställen men inte hittat det. Var köper man CorroProtect Rostskyddsvax? Hemsidan du länkar till saknar uppgifter om butiker/återförsäljare.

Jag tror jag gör så att jag skruvar ur en skruv i vår och kollar hur den ser ut bakom skallen. Är den OK där så putsar jag bort rosten och följer dina råd om kallgalv och vaxsprayen. Verkar rostangreppet ha letat sig in byter jag ut dem. Jag sökte efter uppgifter om åtdragningsmomentet för dessa skruvar i min Seloc verkstadshandbok men lustigt nog verkar det inte finnas. I avsnittet för motorinstallation skriver de att skruvarna ska skruvas in löst så att motorn kan riktas in men de återkommer aldrig till när det är dags att dra åt dem... :roll: Undrar om det är många Seloc-läsare som åker omkring med löst sittande motor... :lol:
Lars Lundbladh
Kontakt:

Volvo anger ett lågt åtdragningsmoment 35Nm. Uppgiften är lite svår att hitta "pirat" handböckerna är inte 100% det finns för många varianter av drev etc. Dessutom finns inte uppgifterna i en och samma verkstads handbok. Uppgiften jag har kommer från en bensinmotor. Jag kollar även hur det hur ser ut på dieselmotorerna.

Rostkyddet finns på Autoexperten kanske även på Mekonomen och OK.

/Lars
Paxman

Inlägg av Paxman »

Rent logiskt sett borde det ju vara samma oberoende av bränsle men man vet ju aldrig. 35 Nm ser jag till att det blir, tack för uppgiften!

Då får jag stanna till vid Autoexperten i Täby nästa gång jag ska hälsa på mina gamla föräldrar, det är typ på vägen, och plocka upp en sprayflaska.
Skriv svar