Vid uppstart så är glykolnivån "under" expansionskärlets nivå, dvs inget vatten syns i tanken. När jag kört en liten stund (2-3 minuter) på tomgång så har glykolvattnet "tryckts" upp i tanken så det sprutar ur säkerhetshålet i tanken. Glykolvattnet är ännu inte så varm så termostaten har öppnat.
Sjövattensystemet fungerar fint utan problemet verkar bara vara på glykol-sidan.
Min teori: Glykolsystemet bör ju ha två "sidor", dvs innan termostaten öppnat så snurrar kylvattnet bara runt i motorblocket med vattenpumpens hjälp. När termostaten öppnat så cirkuleras detta också genom värmeväxlaren. Då stigningen i tanken är sakta och innan termostaten öppnats så kommer det succesiva tryck-ökandet från motorblockssidan.
Finns det någon trång passage på motorblockssidan som kan ha täppts till? Finns det något sätt där man hyfsat enkelt kan kolla in i motorblockets kanalsystem?
Någon annans teori: (skriv gärna här:)
Till saken hör...
...att jag förra året (då med sjövattenkylning) så hade jag problem att motorn blev varm vid march-fart. Saktade jag ner och körde på tomgång ett tag så gick tempen ner. Min teori om att motorblockets kylning inte fungerar kan kanske stämma...
Tilläggas ska kanske...
...att när jag hällde i glykolvattnet i systemet så gick det evinnerligt sakta. Vet inte om det ska göra det, annars kanske det kan vara en ledtråd till mysteriets lösning.