Hei, er den lykkelige eier av en Fjord Cruiser 27, som jeg kjøpte for to år siden. Den forrige eieren hadde skiftet ut den originale motoren men en overhalt Volvo Penta TMD40A, som har ca. 130 hk fra motoren. Etter det jeg kan se i dokumentasjonen på motoren, så sitter det et MS3B-gear med utveksling 2,62:1. Den gamle eieren hadde aldri brukt båten etter at han skiftet motor, og han skiftet ikke propell. Den propellen som satt på var 16" x 13"
Jeg kjenner ikke til hva som satt originalt i båten. I fjor kjørte jeg hele sommeren med original propell, jeg fikk fint maks turtall på 3600 omdr/min, men fik bare 10-12 knop.
Jeg har nå prøvd å bytte propell, satt på en propell som er 18"x22", men ser at motoren bare klarer ca. 2600 omdr/min, det vil si at jeg mangler 1000 omdr/min. På maks turtall nå som er 2600 omdr/min får jeg ca. 15,5 knop, så farta virker noenlunde riktig med denne motoren.
Er det noen som har erfaring med samme båt, og propellstørrelser og kan si noe om hva som kan være riktig propellstørrelse og stigning for denne motor- og gear-sammensetningen, da jeg antar at propellen min er for stor? Eventuelt hva jeg kan forvente av toppfart med denne motoren?
Storlek propell Fjord Cruiser 27 og Volvo Penta TMD40A
Moderator: Lars Lundbladh
Re: Storlek propell Fjord Cruiser 27 og Volvo Penta TMD40A
Fikk sjekket utveksling på gear som er 1,92:1, litt annerledes enn 2,62:1. Har satt på en propell som er 18"14". På ca 3600 rpm får jeg 15knop, med da bråker det mye. Marsjer på 8 knop på 2600 rpm, jeg hadde kanskje håpet på 2 knop til og opp mot 17-18 knop toppfart, men motoren blir vel litt for liten. Mulig det hadde blitt litt bedre med stigning på 15" eller 16".
Hej, jag tror inte du kan räkna med mer än ca 15 kn toppfart med den motorn hur du än laborerar med propellrar. Jag är ingen expert på propellerteknik (det är "Rocketscience", titta här: http://www.boatfittings.com/docssv/moto ... lminfo.htm), men spontant känns 18"X14" fel. Stor bladarea och liten stigning och mycket bråk, minska diametern och öka stigningen tror jag mer på. Tala med en propellerservice så räknar dom ut vad som är lämpligast i ditt fall, dom vill veta båtens längd, motorns hk (du har 124 i din TMD40A), angivet max varvtal för motorn och möjligen också utväxlingen i backslaget. Vill du nå runt 20 kn topp och inte köpa en fabriksny motor så leta efter en AD41 el TAMD41 med 200 hk. Selcruisern (Cruiser 27) är en märklig båt på det sättet att den aldrig matchades med en motor som gör den riktig rättvisa, skrovet är mer än halvplananande. Den är lika härlig att köra i 10 kn som i 25 och idag finns det motorer som ger fantastiska prestanda utan att tömma tanken på en halvtimme. Min Selcruiser gör 28.5 kn på 4000 varv och marschar fint på 20-24 med en bränsleförbrukning på 1.4 lit/dist. Jag har en skewback propeller med 4 blad, dimension 16"X18", tyst och mycket effektiv. Kanske du ska leta efter något liknande...
MVH, Kim
MVH, Kim
Selcruiser 27 med Hyundai S250
-
- Kontakt:
Min kommentar är att när Selcrusiern konstruerades 1963 så fanns det inte så starka båtmotorer som idag, så det är inte så konstigt att det.
Propeller bör nog vara ca 18x14
Jag har använt två beräkningssidor på nätet
http://www.vicprop.com/displacement_size.php
http://www.batteknik.se/maxi/2aOLh434/f ... /sspa.html
Båda är för deplacementbåtar. Kommer man upp till planingsfart kan det vara befogat med mindre diameter.
Dessutom har jag räknat i mitt eget kalkylblad och kommit fram till följande
14 tum stigning vid 3600 rpm och 15 knop ger ca 31% slip (kan vara rimligt)
Som exempel använder man oftast 15 eller 16 tums diameter på tyngre drevbåtar med V-botten som planar.
/Lars
Propeller bör nog vara ca 18x14
Jag har använt två beräkningssidor på nätet
http://www.vicprop.com/displacement_size.php
http://www.batteknik.se/maxi/2aOLh434/f ... /sspa.html
Båda är för deplacementbåtar. Kommer man upp till planingsfart kan det vara befogat med mindre diameter.
Dessutom har jag räknat i mitt eget kalkylblad och kommit fram till följande
14 tum stigning vid 3600 rpm och 15 knop ger ca 31% slip (kan vara rimligt)
Som exempel använder man oftast 15 eller 16 tums diameter på tyngre drevbåtar med V-botten som planar.
/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Takker for gode tilbakemeldinger. Det med støy og vibrasjon stemmer med den lille erfaringen jeg har så langt med 18x14". Jeg skal sjekke oppretting på motor, gear og propellaksling først, for å se om det er noen skjevheter. Det går greit å kjøre i 2500 rpm med ca. 9 knop, men turtall over det blir bråkete. Jeg får sanke litt mere erfaring gjennom sommerferien!
Skjønner at 200 hk hadde vært positivt for båten ligger veldig fint i sjøen når den gjør14-15 knop, men det blir ikke noe motorbytte
Skjønner at 200 hk hadde vært positivt for båten ligger veldig fint i sjøen når den gjør14-15 knop, men det blir ikke noe motorbytte