Montering ankarspel Fjord 900

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Finn Olsen
Inlägg: 18
Blev medlem: 30 okt 2014, 11:30

Montering ankarspel Fjord 900

Inlägg av Finn Olsen »

Hej alla,
Är nybliven ägare till en Fjord 900 Dolphin med dubbla 41:or
Skall montera ankarspel i aktern och undrar vilka ankarspel ni har valt och hur de är monterade?
Är pga tidigare goda erfarenheter sugen på ett bandankarspel! Någon som har monterat ett sådant?
Tips om fördelaktiga & seriösa företag som säljer ankarspel, även utomlands mottages tacksamt!

Tackar på förhand för intressant respons!

Hälsningar
Finn Olsen
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Montering ankarspel Fjord 900

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Bandankarspel finns i princip bara i Sverige brukar fungera bra men är lite dyrare än traditionella ankarspel:
http://www.anchor.se/
http://www.winchmatic.se/

Jag har själv testat några olika spel bla, Lewmar Profish som jag personligen inte skulle rekommendera iallafall inte med kätting + treslagen lina, samt min favorit Balder från Quick säljs av Hjertmans, Watski mfl..
Balder är ett linankarspel med blyad lina som är enkelt att montera på insidan av akterspegeln, som tillbehör finns fjärrkontroll samt givare för ändstopp.
http://www.hjertmans.se/article/quick-b ... -lina-14mm
http://www.watski.se/Balder-akterankarspel-11MoT
http://www.rnmarin.se/store/p/f%C3%B6rt ... ick-330425

På min 900 sitter ett Engbo midi monterat som jag tyvärr tror är för litet, ankarspelets brythjul/fäste är monterat genom ett hål i badbryggan (lägger in en bild senare). Jag har inte hunnit prova anakspelet ännu men om det inte räcker till kommer jag med största sannolikhet att montera ett Quick/Balder spel då jag har goda erfarenheter från min Fjord 815.

Eftersom ankarspel och blyad lina är relativt tunga är det nog inte så stor mening att ta hem dem från Utlandet då frakten kan bli dyr. Åker man själv och hämtar grejorna är det förstås en annan historia.
På engelska heter ankarspel Windlass
Här är ett företag i Tyskland som säljer men det är inte billigare än i Sverige:
http://www.svb24.com/en/quick-anchor-wi ... alder.html

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Finn Olsen
Inlägg: 18
Blev medlem: 30 okt 2014, 11:30

Re: Montering ankarspel Fjord 900

Inlägg av Finn Olsen »

Tackar för responsen!
Ett spel typ Balder med blyad lina låter rätt!
Vore tacksam för beskrivning/bilder på ett sådant spel monterat i en 900:a med dubbla motorer.

//Finn Olsen
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Montering ankarspel Fjord 900

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Jag tittar själv på att montera Balder spelet i min 900 men har för tillfället inga bilder eller beskrivning just nu.
Hur ser ditt motorrum ut har du utrymmet kvar i facken vid sidan om motorerna eller sitter det varmvattenberedare och annat där ?

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Finn Olsen
Inlägg: 18
Blev medlem: 30 okt 2014, 11:30

Re: Montering ankarspel Fjord 900

Inlägg av Finn Olsen »

Hej,
På styrbord sitter det vv-beredare och varmare, på babord 2st batterier.
Räknar med att behöva flytta ett av batterierna.

/Finn
Finn Olsen
Inlägg: 18
Blev medlem: 30 okt 2014, 11:30

Re: Montering ankarspel Fjord 900

Inlägg av Finn Olsen »

Hej,
Är på G att köpa ett Balder Quick 900 spel.
Det finns tydligen i höger och vänstervariant.
Någon som kan säga vilken variant som är lämpligast för montering på BB-sida?

/Finn
Ubbe70
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 okt 2014, 17:25
Ort: nyköping

Re: Montering ankarspel Fjord 900

Inlägg av Ubbe70 »

Hej,
Själv har jag en Fjord775 och har satt dit anchormatic bandankarspel på insidan akterspegeln.
Har dock bara en motor (V8) men ankarspelet sitter till höger ganska långt ner på akterspegel (sett rakt akterut). Tar ingen plats. Nära till startbatteri.
Sitter en brytrulle så långt upp det gick. Har sen en ledad ankarrulle på badbryggan, då utgångsvinkeln är ganska låg.

Suveränt ankarspel. Tyst , starkt, inget trassel och hela 60m bandlina. Lätt att montera (var noga med måtten som anges i manualen) och programmera.(skölj läge o stoppläge)

Nackdelen är att det var dyrt (runt 27.000kr för paket), men jag tänkte att det skulle bli rätt o riktigt från början. http://www.anchor.se

Mkt nöjd!

Urban
/Urban
ChrilleS
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 maj 2013, 22:23

Re: Montering ankarspel Fjord 900

Inlägg av ChrilleS »

Hej,

Jag har ett Engbo Maxi spel med blyad lina monterat i min Fjord 900 (2x 41or) och det fungerar klockrent.

Eftersom jag har förlängt och höjt min badbrygga så är dragvinkeln från spelet till rullbeslaget som ankaret ligger i när det är uppe ganska flack.
Det man behöver kolla då är att beslaget verkligen fäller ankaret när man frisläpper spelet(annars ligger ankaret kvar på badbryggan med lös lina), detta problem behöver man inte ta hänsyn till om ankaret så att säga hänger i linan.
Brytbelastningen på badbryggan blir ganska stor om ankaret sitter fast i botten när det är dags att ta upp det ( jag har ett Delta 16kg ankare och det händer att jag måste backa loss det)

Jag övervägde montering i en lös box på badbryggan som ger en hel del fördelar,enkel montering, servicevänligt, bra fall höjd på linan ner i boxen( ingen risk för stockning av linan under spelet och att spelet slirar), ankaret hänger i linan.
Nackdelar med montering i box på badbryggan, den redan lilla badbryggan med dagens mått mätt blir ännu mindre, problem med den extra vikten( inte vikten i sig men placeringen på ena sidan långt akterut).

Jag monterade mitt ankarspel ungefär 1m från akterspegel hängande (förstärkning av plywoodskivan som är fastplastad i överbyggnaden var nödvändig ur belastningssynpunkt).
Elektroniken till spelet är monterat åtkomligt från babords sidolucka inne i sittbrunnen (Engbo spelet jag har har 2 hastigheter vid upptagning).
Har plastat upp en box för linan under spelet som följer skrovformen för att maximera fallhöjden under spelet,om höjden är för liten eller linan stockar sig under spelet kommer spelet att slira, detta är ju en nackdel som kommer med blyad lina eller kätting.

Det fanns flera huvudanledningar till att jag flyttade in ankarspelet från en annars vanligt förekommande montering på insidan av akterspegeln.
Det är trångt att montera det där, svårt att få plats med linan, det sitter en trimpump till ett av dreven där, vikten som blir extra på babord sida kommer längre förut det blir lättare att balansera med något annat på styrbords sida (i mitt fall 3 förbrukningsbatterier).

Ska se om jag lägger upp lite bilder på monteringen av det också.

//Christer
Finn Olsen
Inlägg: 18
Blev medlem: 30 okt 2014, 11:30

Re: Montering ankarspel Fjord 900

Inlägg av Finn Olsen »

Tack för svaren!
Har också funderat på bandankarspel, men tyckte att det blev för dyrt.
Har köpt ett Quick Balder 900 men tyvärr inte hunnit montera det än.
Har haft samma funderingar som monteringen du har gjort Christer, alltid skönt att bli bekräftad!
Har mina startbatterier stående där du har monterat spelet, hur löste du det med deras placering?
Vore toppen med några bilder!

Båten ligger i sjön och den går fantastiskt bra!
Christer! vad har du för förbrukning på din Fjord?

Hälsningar
Finn Olsen
ChrilleS
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 maj 2013, 22:23

Re: Montering ankarspel Fjord 900

Inlägg av ChrilleS »

Här kommer utlovade bilder på montering av ankarspel i min Fjord 900 Dolphin.

Bilderna visar före och efter montering, passade även på att isolera om hela motorrummet när jag var där och rotade.

Ankarspelet är alltså monterat i den plywoodskiva som är fastplastad i överbyggnaden (plastarbetet original är i vekaste laget).
Plywoodskivan vilar på en klack på skrovet med lite motorrums isolering emellan( alltså inte fastplastad i skrovet).

Off topic kommer att återkomma till denna konstruktion i en ny tråd angående "Svag lukt av diesel/ varma motorer i midcabin".

Då det är svårt att komma åt den från ovansidan gjorde jag 2 förstärkningsplåtar varav den med fastsvetsade bultar ligger på ovansidan.
Bultarna går igenom plywooden och på insidan i motorrummet fungerar den andra plåten som en jättebricka, ankarspelet är monterat i 4 av bultarna.

En annan anledning till denna konstruktion är att man inte behöver hjälp för att hålla bultarna på ovansidan när man ligger i motorrummet och ska dra bultarna för montaget.

Boxen för ankarlinan är formad efter skrovet samt gjord i 2 delar för att man lätt ska kunna demontera ena delen för komma åt babords maskin.

Då det ibland droppar från ankarlinan i motorrummet vid upptagning av ankaret har jag gjort ett litet skydd för babords trimpump.

Elektroniken till ankarspelet sitter lätt åtkomlig i babords stuvfack där även huvudbrytaren är monterad.
Har även passat på att flytta huvudbrytarna för övrig el i båten från motorrummet till detta stuvfack.

Länk till album för ankarspelsmontage.
https://www.flickr.com/gp/132634479@N05/53QLQV

//Christer
ChrilleS
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 maj 2013, 22:23

Re: Montering ankarspel Fjord 900

Inlägg av ChrilleS »

Glömde svara på frågan om förbrukning.
Vi brukar hamna på 1,8-2 l/distans om man slår ut det på en säsong.
Vi har dock bara A6 propellrar och varvar således lite mer än nödvändigt vid marshfart.

//Christer
Finn Olsen
Inlägg: 18
Blev medlem: 30 okt 2014, 11:30

Re: Montering ankarspel Fjord 900

Inlägg av Finn Olsen »

Hej Christer,
Fantastiskt, tack så mycket!
Det blir en liknande konstruktion!
Nu när du har fått spelet på plats och som jag förmodar testat det ordentligt,
är det något du har tänkt att "så skulle jag ha gjort istället, då hade det blivit ännu bättre"!
Men var har du placerat startbatterierna?

Jag har A7:or vilket kanske bidrar till en något lägre förbrukning.
Är det någon speciell anledning till att du har A6:or?

Hälsningar
Finn
ChrilleS
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 maj 2013, 22:23

Re: Montering ankarspel Fjord 900

Inlägg av ChrilleS »

Hej Finn,

Tack så mycket.

Kul att läsa att andra tar en del av mina lösningar och formar dem till något eget, hoppas samtidigt att vi på forumet kan få ta del av din lösning på detta montage(gärna bilder om du har möjlighet).

Javisst har det testats ordentligt under flera säsonger, det jag inte visade var monteringen på utsidan akterspegeln där jag första säsongerna hade original badbrygga.
Varför jag tidigare påpekade det här med brytkraften på badbryggan var för att ankaret vid en upptagning hade fastnat ordentligt och spelet är såpass kraftigt att det knakade i original badbryggan när jag var rakt över ankaret.
Hade jag fortsatt så hade nog något på badbryggan gått sönder, detta gjorde att jag förstärkte kanten på badbryggan med ett bockat pulpit-rör i samma form som trappstegen ut till badbryggan (detta kan nog ses på någon av de sista bilderna i tråden "förlängning av badbrygga").

Jag har även monterat en IP67 kamera med IR belysning på akterspegeln kopplar till en monitor vid förarplatsen för att kunna se att ankaret verkligen går i när man trycker på knappen.

Beslaget som ankaret ligger i har några rullar som var lite svåra att få till perfekt för formen på mitt ankare (Delta), detta gjorde att vid några tillfällen i naturhamn gick inte ankaret i utan låg kvar på badbryggan med lös lina(frun fick löpa lite mellan för och akter).
Inte blir det bättre av att man då har en stor gummibåt ståendes på högkant på badbryggan när man försöker komma ner för att ge ankaret en liten knuff.
Så det är bra att tänka hur man placerar beslag för ankare om man tänker ha en gummibåt på badbryggan.
En sak som man kan se en skymt av är ett litet beslag som jag gjort som sitter mellan spelet och insidan akterspegeln.
När vi har varit ute tillsammans med andra kompisbåtar har några råkat ut för slirande spel.

Det har efter lite funderande visat sig att när man som i vårt fall har lite ont om plats under spelet kan ankarlinan stocka sig under spelet.
Har man då inte fått upp ankaret från botten kommer linan att lyftas loss från hjulet på spelet, om det är som min montering med flack ankarlina(endast 1/4 del av hjulet driver linan).

Beslaget jag gjort lägger ned ankarlinan när den blir slack så att linan kommer i kontakt med en större del av linhjulet och spelet kan trycka ned linan i boxen.

//Christer
Återkommer senare med svar på de andra frågorna
ChrilleS
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 maj 2013, 22:23

Re: Montering ankarspel Fjord 900

Inlägg av ChrilleS »

Hmmm skulle jag gjort en annorlunda installation idag, ja eventuellt hade jag tagit upp ett hål i sittbrunnssidan ovanför motorluckorna och monterat spelet där. Anledningen till detta skulle vara för att få ännu bättre åtkomlighet till spelet, högre höjd under spelet och bättre dragvinkel på akterspegeln.

Eventuellt kommer jag att montera en dränkbar pump på akterspegeln med spolmunstycke vid beslaget för ankaret för spolning av ankare när man tagit upp det, jag är nämligen inte riktigt kompis med att köra med ankaret hängade i spolläge(finns ju viss risk att man krokar tag i någon annans ankarlina).
Och stå på badbryggan och trängas med gummibåten för att rengöra ankaret från bottensediment är inte riktigt min melodi, spolpump lösningen finns på lite dyra båtar och så gillar ju jag tekniska lösningar :D .

Anledning till att jag kör med A6 propellrar är för att förra ägaren hade bytt ner till A6:or och när jag köpte båten fanns det lite frätskador på propellrarna och jag fick ett bra pris på A6:or(de fanns hemma på hyllan där jag handlade).
Jag hade tyvärr inte fått orginalhandlingarna för båten då, där det står att den levererades med A7:or.
Vi har kört med dessa A6:or och det har funkat, men jag kommer att byta till A7:or under säsongen antingen begagnade eller från Coastal rides i England.
Så jag är lite nyfiken på vilken fart jag kan förvänta mig med A7:or och vid vilket varvtal om det är någon som kan upplysa mig :D .
Idag försöker jag hålla 27-28 knop för att minimera svall från båten samt att den går ganska "lätt" vid den farten.

Jag har 1st startbatteri till 2st motorer, ankarspelet är kopplat till detta också.
Det sitter i babords stuvfack dit jag även har flyttat huvudbrytarna från motorrummet.
I styrbords stuvfack sitter 3st 105A batterier i en specialbyggd låda i en rostfri ställning, de flyttades hit för att viktbalansera båten.
Om tid finnes så blir det kanske en bildtråd om detta också.

//Christer
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Montering ankarspel Fjord 900

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej

Propeller ? Se bifogad fil så kan du jämföra lite själv.

Bra priser på proppar:
http://www.drev.se/volvo/aq_drev/propellrar

Vilket varvtal = maxfart har du idag?

http://www.fjordboatclub.se/kat/45sw2001.pdf

/Lars
Bilagor
VP Propeller.pdf
(351.75 KiB) Nerladdad 238 gånger
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Skriv svar