Oljesprut i motorns framkant
Moderator: Lars Lundbladh
Oljesprut i motorns framkant
Hej alla, under förra säsongen så råkade jag ut för att motorn tryckte ut olja vid körning i marschfart (planing). Vid lägre farter/belastning så trycktes ingen olja ut. Jag har försökt att se läckaget i farten men inte lyckats, men gissar på främre vevaxelpackningen. Bifogar bild på sprutet och bild på främre delen av motorn underifrån. Man kan se en deformation av trågpackningen, men min bedömning är att läckaget finns någon annanstans. Tanken är att byta främre packboxen, men här i forumet finns ju en fantastisk expertis så jag frågar vad ni tror innan jag gör något mer.
Kommer vi fram till att det är packboxen kommer nästa fråga, kan man byta den med motorn monterad i båten?
Kommer vi fram till att det är packboxen kommer nästa fråga, kan man byta den med motorn monterad i båten?
Fjord 725 SE -86
AQ260A V8 260 hk 290SP
AQ260A V8 260 hk 290SP
-
- Inlägg: 1522
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Re: Oljesprut i motorns framkant
Hej,
Det är med största sannolikhet den främre tätningsringen som läcker.
Det går rätt lätt att byta den, man får först lossa vattenpump och remhjul osv.

Se sid 9 och framåt i verkstadsmanualen:
http://boatinfo.no/lib/volvo/manuals/aq200_260.html#/0
Men innan du ger dig på detta arbete bör du kanske göra ett kompressionsprov, är kolvringarna slitna ökar trycket i vevhuset och då kan olja tryckas ut genom packningar och medför oftast att förgasaren blir ordentligt oljig genom att olja trycks upp genom vevhusventilationen.
I så fall måste motorn lyftas ut och renoveras.
/Lars
Det är med största sannolikhet den främre tätningsringen som läcker.
Det går rätt lätt att byta den, man får först lossa vattenpump och remhjul osv.

Se sid 9 och framåt i verkstadsmanualen:
http://boatinfo.no/lib/volvo/manuals/aq200_260.html#/0
Men innan du ger dig på detta arbete bör du kanske göra ett kompressionsprov, är kolvringarna slitna ökar trycket i vevhuset och då kan olja tryckas ut genom packningar och medför oftast att förgasaren blir ordentligt oljig genom att olja trycks upp genom vevhusventilationen.
I så fall måste motorn lyftas ut och renoveras.
/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Re: Oljesprut i motorns framkant
Vilken helt fantastisk site, boatinfo.no, tack för den Lars!! Håller tummarna för dig BugV, det är inte rättvist om man som båtägare inte någon gång kan få slippa ett "worst case scenario". Lycka till!
/Kim
/Kim
Selcruiser 27 med Hyundai S250
Re: Oljesprut i motorns framkant
Lars, du är ju helt fantastisk med all din kunskap! Tack för utförligt svar, jag ska göra kompprov, återkommer! Motorn har ca 300 timmars gångtid, jag tycker inte att det är så mycket men vet också att timmarna inte är hela sanningen.
Tack, Kim för supporten!
Tack, Kim för supporten!
Fjord 725 SE -86
AQ260A V8 260 hk 290SP
AQ260A V8 260 hk 290SP
Re: Oljesprut i motorns framkant
Har nu gjort kompressionsprov som visar ok resultat. Så ny packbox är inhandlad och ska bytas. Hoppas på att motorn går denna säsongen också utan oljesprut och större bekymmer.
Fjord 725 SE -86
AQ260A V8 260 hk 290SP
AQ260A V8 260 hk 290SP
Re: Oljesprut i motorns framkant
Måste återrapportera om mitt bekymmer med oljesprutet vid belastning. Jag bytte packboxen i kamkedjekåpan i vintras och hoppades på att sprutet skulle upphöra, men nej, det hade sprutat redan vid första turen, tyvärr.
Då lindade jag in motorn i ett lakan (typ) för att en gång för alla lokalisera läckaget. Döm om min förvåning då jag hittade ett skruvhål in i blocket utan skruv. Efter inskruvande av skruv med gänglåsning är problemet löst. Har åkt flera gånger i marschfart utan en droppe olja på fel ställe! Detta hål är känt, men de tidigare Googlingar jag har gjort har inte hittat lösningen. Hålet är avsett att låsa bränslepumpens arm vid mekande och kan troligen vara öppet i bilar utan problem, men i båtar där belastningen är hög under längre perioder blir det ett problem.
Hittade en (engelskspråkig) sida som tar upp just detta problem:
http://www.rowand.net/Shop/Tech/Mysteri ... ilLeak.htm
Tack igen för alla glada tillrop och hoppas att detta kan hjälpa någon annan! Vi ses därute!
Då lindade jag in motorn i ett lakan (typ) för att en gång för alla lokalisera läckaget. Döm om min förvåning då jag hittade ett skruvhål in i blocket utan skruv. Efter inskruvande av skruv med gänglåsning är problemet löst. Har åkt flera gånger i marschfart utan en droppe olja på fel ställe! Detta hål är känt, men de tidigare Googlingar jag har gjort har inte hittat lösningen. Hålet är avsett att låsa bränslepumpens arm vid mekande och kan troligen vara öppet i bilar utan problem, men i båtar där belastningen är hög under längre perioder blir det ett problem.
Hittade en (engelskspråkig) sida som tar upp just detta problem:
http://www.rowand.net/Shop/Tech/Mysteri ... ilLeak.htm
Tack igen för alla glada tillrop och hoppas att detta kan hjälpa någon annan! Vi ses därute!
Fjord 725 SE -86
AQ260A V8 260 hk 290SP
AQ260A V8 260 hk 290SP
Re: Oljesprut i motorns framkant
Grattis! Smart tänkt med lakanet (typ), den ska jag komma ihåg! Skönt också för skipper att veta att packboxen är sprillans
.
See ya´!
/Kim

See ya´!
/Kim
Selcruiser 27 med Hyundai S250
-
- Inlägg: 1522
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Re: Oljesprut i motorns framkant
Hej,
Det finns alltid något nytt att lära.
Tack för återkopplingen.
Ett annat skruvfel är infästningen till cirkulationspumpen. Gängorna är genomgående till kylkanalerna och skruvarna måste tätas med tätningsmedel typ permatex.
/Lars
Det finns alltid något nytt att lära.

Tack för återkopplingen.
Ett annat skruvfel är infästningen till cirkulationspumpen. Gängorna är genomgående till kylkanalerna och skruvarna måste tätas med tätningsmedel typ permatex.
/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Ordförande och webmaster i Fjordklubben