Hej Lars Lundbladh
Jeg er ved at være noget frustreret, og håber meget du kan hjælpe mig.
Jeg har en fjord 21 weekender med en volvo B30 motor. Det er en renoveret motor, hvor blokken er fra en bil. Knastakslen er efter sigende fra den gamle bådmotor. Propellen er en 15 x 15.
Problemet er, at motoren kun yder 3900 rpm. max og båden sejler max 18 kts.
Platinafstanden står til 0,35 og tændingen ca. 26 grader før top, ved 2000 rpm., målt på omdrejningsviseren som viser ca. 200 rpm forkert. (Jeg har lige checket det). Max rpm. på omdrejningsviser er 3700 rpm.
Jeg har foretaget en kompressionsprøve, da cylinderne er boret op, og der er isat nye stempler. Denne viser 10 bar +/- 0,5 bar på samtlige cylindre. Jeg har 3 stk. solex karburatorer, hvor luftskruen er skruet 1 1/4 omgang ud. Min tændspole er en 12 volt fra en bil, og der er monteret en elektrisk benzin fødepumpe til den mekaniske benzinpumpe. Denne pumpe slukker jeg altid inden motor start.
Jeg har silicone tændkapler, og har lige monteret 6 korrekte tændrør udfra manualnummer, samme kode som bosch men i et andet mærke.
Når jeg kigger på tændrørene er de sorte og ser meget sodet ud, også på de nye efter 5 minutters kørsel ved 2000 rpm.
Motoren starter nemt, og lige med det samme - den kører meget jævnt og tager fuldgas uden at sætte ud eller gå ujævnt. Gasspjældet i karburatoren er fuld åben ved fuldgas, og luftfilterne er rene.
HVAD ER DER GALT ???????
Med venlig hilsen
Og fortsat god sommer
Svend
fjord 21 motorproblem - svend
Moderator: Lars Lundbladh
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 06 jul 2005, 21:27
-
- Inlägg: 1522
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Hej!
Ursäkta det sena svaret men här är det semestertider, bästa sommaren på många år....
Hur är det med topplocket ? Kompressionen på 10 är för låg bör ligga på 12 eller mer. Propellern med en AQ170 (B30) med utväxling 1,89:1 bör vara 15x17. Min weekender gör ca 30 knop på 4900 rpm med en 15x17.
Sot på stiften tyder på dålig förbränning. Är motorn sjövattenkyld? Vilken motortemperatur har du ?
/Lars
Ursäkta det sena svaret men här är det semestertider, bästa sommaren på många år....
Hur är det med topplocket ? Kompressionen på 10 är för låg bör ligga på 12 eller mer. Propellern med en AQ170 (B30) med utväxling 1,89:1 bör vara 15x17. Min weekender gör ca 30 knop på 4900 rpm med en 15x17.
Sot på stiften tyder på dålig förbränning. Är motorn sjövattenkyld? Vilken motortemperatur har du ?
/Lars
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 06 jul 2005, 21:27
Hej Lars
Tak for dit indlæg. Jeg har selv haft ferie så derfor denne sene tilbagemelding.
I mellemtiden har jeg monteret nye tændrørskabler, rotor, kondensator og originale tændrør med det rigtige varmetal. Omdrejningstælleren viser nu 4500 rpm og med en fejlvisning på 200 rpm i det høje område må motoren jo så køre 4700 rpm. Båden sejler 23 knob på toppen.
Men jeg forstår ikke at kompressionen kun er på 10 bar, da cylindrene jo netop er boret op og nye stempler ilagt. Kan det være forkert toppakning ? og kan det betyde så meget ?
Eller er det normalt at sådan en motor ikke kan yde mere ? Din motor yder jo 4900 rpm med en 15 x 17 propeller.
Min motor er i øvrigt saltvandskølet og temperaturen står ca. 3/4 oppe i det grønne felt. Hvor mange grader det er - ved jeg ikke.
Håber på at høre fra dig igen.
Bedste hilsener
Svend.
Tak for dit indlæg. Jeg har selv haft ferie så derfor denne sene tilbagemelding.
I mellemtiden har jeg monteret nye tændrørskabler, rotor, kondensator og originale tændrør med det rigtige varmetal. Omdrejningstælleren viser nu 4500 rpm og med en fejlvisning på 200 rpm i det høje område må motoren jo så køre 4700 rpm. Båden sejler 23 knob på toppen.
Men jeg forstår ikke at kompressionen kun er på 10 bar, da cylindrene jo netop er boret op og nye stempler ilagt. Kan det være forkert toppakning ? og kan det betyde så meget ?
Eller er det normalt at sådan en motor ikke kan yde mere ? Din motor yder jo 4900 rpm med en 15 x 17 propeller.
Min motor er i øvrigt saltvandskølet og temperaturen står ca. 3/4 oppe i det grønne felt. Hvor mange grader det er - ved jeg ikke.
Håber på at høre fra dig igen.
Bedste hilsener
Svend.
-
- Inlägg: 1522
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Hej!
Jag hade brända ventiler förra säsonmgen ca 9,5-10 kg i kompression. Ett ny renoverat topplock gav mig ca 12-13 kg.
Har du mätt (målat) kompression med varm eller kall motor?
Pröva att hälla olja i cylindern innnan kompressionsprov om trycket är lika har du fel på ventilerna.
Du skall kunna montera en 15x17 popeller om motorn är i ordning.
Temperaturen verkar ok.
Mer än 25 knop skall du kunn köra med denna motor.
/Lars
Jag hade brända ventiler förra säsonmgen ca 9,5-10 kg i kompression. Ett ny renoverat topplock gav mig ca 12-13 kg.
Har du mätt (målat) kompression med varm eller kall motor?
Pröva att hälla olja i cylindern innnan kompressionsprov om trycket är lika har du fel på ventilerna.
Du skall kunna montera en 15x17 popeller om motorn är i ordning.
Temperaturen verkar ok.
Mer än 25 knop skall du kunn köra med denna motor.
/Lars
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 06 jul 2005, 21:27
Hej igen Lars
Motoren var ikke helt kold, da den havde kørt lidt i tomgang. Men heller ikke fuld driftvarm. Jeg har prøvet tricket med at åbne låget til ventildækslet og holde hånden for mens motoren kører, for at se om der opbygger tryk - det gjorde der ikke. Ligeledes er der heller ikke problemer med at oliepinden skyder op.
Men hvad er korrekt ? skal man måle med driftvarm motor - eller kold motor ?
Tricket med olie i cylinderne vil det bevirke at trykket øges på kompressionstesten såfremt ventilerne er i orden ?
Når jeg lige ved, hvordan jeg korrekt måler kompressionen - så vil jeg prøve at måle en gang til.
Tak for din venlighed, og hurtige svar.
Med de bedste hilsener
Svend.
God vind.
Motoren var ikke helt kold, da den havde kørt lidt i tomgang. Men heller ikke fuld driftvarm. Jeg har prøvet tricket med at åbne låget til ventildækslet og holde hånden for mens motoren kører, for at se om der opbygger tryk - det gjorde der ikke. Ligeledes er der heller ikke problemer med at oliepinden skyder op.
Men hvad er korrekt ? skal man måle med driftvarm motor - eller kold motor ?
Tricket med olie i cylinderne vil det bevirke at trykket øges på kompressionstesten såfremt ventilerne er i orden ?
Når jeg lige ved, hvordan jeg korrekt måler kompressionen - så vil jeg prøve at måle en gang til.
Tak for din venlighed, og hurtige svar.
Med de bedste hilsener
Svend.
God vind.