Hej !
Har just kört jungfruturen med min Dophin 775 med VP AQ 271C/290 DP.
Trimindikatorn på instrumentpanelen går bara mellan 35-60 någonting. Detta även fast drevet är helt nere. Enligt instruktionsboken är max trimvinkel 6 men man kan köra på grunt vatten upp till 45.
Kan någon tala om för mig vilka intervall som ett friskt instrument skall visa. Kan det vara en givare som är dålig ? Var sitter den?
//Niclas
Powertriminstrumentet ger skumma utslag
Moderator: Lars Lundbladh
-
- Inlägg: 1522
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Hej!
I nedfällt läge skall instrumentet beroende på akterspegelslutning visa lite olika enligt tabell:
Akterspegellutning/Siffra på instrumentet
10º -2
11º -3
12º -4
13º -5
14º -6
15º -7
Givaren sitter överst på styrarmen inne i motorrummet ,men förmodligen är kugghjulet eller kuggsegmentet felamonterat eller trasigt det dinns på utsidan uppe på "styrhjälmen" Nära drevskjöldens ovankant. Jag skickar en manual till dig på mail så du kan felsöka.
MVH
Lars Lundbladh
I nedfällt läge skall instrumentet beroende på akterspegelslutning visa lite olika enligt tabell:
Akterspegellutning/Siffra på instrumentet
10º -2
11º -3
12º -4
13º -5
14º -6
15º -7
Givaren sitter överst på styrarmen inne i motorrummet ,men förmodligen är kugghjulet eller kuggsegmentet felamonterat eller trasigt det dinns på utsidan uppe på "styrhjälmen" Nära drevskjöldens ovankant. Jag skickar en manual till dig på mail så du kan felsöka.
MVH
Lars Lundbladh
Hei.
haaper det gaar bra paa norsk...!
Har hatt samme problem med trimindikator paa 290 drev. Det er et kjendt problem at kablene som gaar ned mot potmeter rett bak motoren innvendig i motorrom ofte ligger inntil roeret mellom turbo og intercooler.
Her blir isolasjon slitt bort etter en tid dersom kabel kommer i kontakt med motor. Sjekk denne og evt. isoler den godt med tape og sikre at den ikke kommer i kontakt med motoren igjen.
Jeg har referanser til andre som har erfart det samme.
Haaper at dette kan hjelpe!
Vennlig hilsen Vigleik.
haaper det gaar bra paa norsk...!
Har hatt samme problem med trimindikator paa 290 drev. Det er et kjendt problem at kablene som gaar ned mot potmeter rett bak motoren innvendig i motorrom ofte ligger inntil roeret mellom turbo og intercooler.
Her blir isolasjon slitt bort etter en tid dersom kabel kommer i kontakt med motor. Sjekk denne og evt. isoler den godt med tape og sikre at den ikke kommer i kontakt med motoren igjen.
Jeg har referanser til andre som har erfart det samme.
Haaper at dette kan hjelpe!
Vennlig hilsen Vigleik.