Hej,
Jag har nyligen införskaffat mig en Fjord Olympic 21 vilken jag förnärvarande håller på och gå igenom samt vårrustar. Båten har inte legat i vattnet sedan säsongen 2006.
Jag har misstänker just nu att båten tar in vatten på babordssida, genom relingslisten, vilket gör att vatten tränger in och sedan rinner efter väggen inne i förpiken. Summan är vatten på golvet samt i stuvfack.
Har lyckas läsa mig till på andra forum att detta inte är ovanligt och att tipset är att lossa relingslisten samt täta med sikaflex. Att detta inte är helt lätt har jag förstått men den finns bra med tips hur man lossar delar av relingslisten etc.
Tyvärr är det så att den någa av de klammer som fogar samman relingslisten är spruckna och min fråga är vart man kan köpa nya? Är dessa klammer speciella Fjord klammer?
Tacksam för tips och svar
mvh
Christer
Läckage relingslist
Moderator: Lars Lundbladh
-
- Kontakt:
Beslag, relingslist
Har kollat runt lite på olika båttillbehörsbutiker (Sea Sea, Erlandsons brygga) och inte lyckats hitta samma mått på beslagen, 100mm breda. De bredaste jag har lyckats hitta är 80mm.
Två beslag sitter på var sin sida om fören och ett beslag sitter i aktern.
Någon som har ett tips på vart man skulle kunna hitta likande beslag?
Två beslag sitter på var sin sida om fören och ett beslag sitter i aktern.
Någon som har ett tips på vart man skulle kunna hitta likande beslag?
-
- Kontakt:
Hej!
Kolla med Parmaplast i Norge de har ganska stort urval på lister med tillhörande beslag:
http://www.parmaplast.no/no/LinkClick.a ... 59&mid=394
/Lars
Kolla med Parmaplast i Norge de har ganska stort urval på lister med tillhörande beslag:
http://www.parmaplast.no/no/LinkClick.a ... 59&mid=394
/Lars
-
- Kontakt:
Hej!
Om jag använde B1633D + C2082B Svart utförande med vit inläggslist . Numer finns det även en grå list som kan vara intressant.
Man behöver även eventuellt nya aluminiumlister dessa köpte jag hos Tibnor och nya skruvar. Listerna behöver inte sträckas eller värmas upp då de är skruvade. Tänk på att använda skruv med låg skalle då syns de inte genom täcklisten.
/Lars
Om jag använde B1633D + C2082B Svart utförande med vit inläggslist . Numer finns det även en grå list som kan vara intressant.
Man behöver även eventuellt nya aluminiumlister dessa köpte jag hos Tibnor och nya skruvar. Listerna behöver inte sträckas eller värmas upp då de är skruvade. Tänk på att använda skruv med låg skalle då syns de inte genom täcklisten.
/Lars