Renovera alt. byta motor
Moderator: Lars Lundbladh
Renovera alt. byta motor
Hade under vintern tänkt lyfta ut motorn och gå genomföra en renovering, dels för att lära mig och för att fräscha upp motorn så man verkligen kan lita på den. Har några funderingar runt detta som jag gärna skulle vilja ha lite svar och kommentarer runt.
* Hur stor budget får man räkna med för att renovera en AQ145 (B23)? eller hur mycket skall man lägga ner på en gammal motor.
* Vad exakt bör genomföras?
* Är det kanske billigare och köpa en begagnad utbytesmotor B23 och flytta över marina detaljer till nya motorn?
* Om man skall byta motor skall man kanske satsa på en B30 alt. B230?
* Passar de marina detaljerna ovan nämnda motorer?
* Passar ovan nämnda motorer befintliga fästen i båten?
* Sist men inte minst, passar mitt 280 drev ovan nämda motorer?
Mvh
Christer
* Hur stor budget får man räkna med för att renovera en AQ145 (B23)? eller hur mycket skall man lägga ner på en gammal motor.
* Vad exakt bör genomföras?
* Är det kanske billigare och köpa en begagnad utbytesmotor B23 och flytta över marina detaljer till nya motorn?
* Om man skall byta motor skall man kanske satsa på en B30 alt. B230?
* Passar de marina detaljerna ovan nämnda motorer?
* Passar ovan nämnda motorer befintliga fästen i båten?
* Sist men inte minst, passar mitt 280 drev ovan nämda motorer?
Mvh
Christer
-
- Inlägg: 1522
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Hej!
* Hur stor budget får man räkna med för att renovera en AQ145 (B23)? eller hur mycket skall man lägga ner på en gammal motor.
Ambitionsnivån sätter gränsen , men med omborrning och delar får man nog räkna med 10-15 000 kr.
* Vad exakt bör genomföras?
Beror på men normalt skall cylinderloppen borras , ventilsäter sakll fräsas in , kolvar och eventuellt ventiler bytas etc.
* Är det kanske billigare och köpa en begagnad utbytesmotor B23 och flytta över marina detaljer till nya motorn?
Kan det vara om man får tag på trätt motor.
* Om man skall byta motor skall man kanske satsa på en B30 alt. B230?
Satsa på en AQ151 /250 motorn , 2,5 liters B230 motor med längre slaglängd . då behöver du inte byta drev eller motorfästen Alternativt B230 med 531 topp.
.* Passar de marina detaljerna ovan nämnda motorer?
JA till B230 i nte till B30
* Passar ovan nämnda motorer befintliga fästen i båten?
B230 men inte b30
* Sist men inte minst, passar mitt 280 drev ovan nämda motorer?
Ja men inte till B30
/Lars
* Hur stor budget får man räkna med för att renovera en AQ145 (B23)? eller hur mycket skall man lägga ner på en gammal motor.
Ambitionsnivån sätter gränsen , men med omborrning och delar får man nog räkna med 10-15 000 kr.
* Vad exakt bör genomföras?
Beror på men normalt skall cylinderloppen borras , ventilsäter sakll fräsas in , kolvar och eventuellt ventiler bytas etc.
* Är det kanske billigare och köpa en begagnad utbytesmotor B23 och flytta över marina detaljer till nya motorn?
Kan det vara om man får tag på trätt motor.
* Om man skall byta motor skall man kanske satsa på en B30 alt. B230?
Satsa på en AQ151 /250 motorn , 2,5 liters B230 motor med längre slaglängd . då behöver du inte byta drev eller motorfästen Alternativt B230 med 531 topp.
.* Passar de marina detaljerna ovan nämnda motorer?
JA till B230 i nte till B30
* Passar ovan nämnda motorer befintliga fästen i båten?
B230 men inte b30
* Sist men inte minst, passar mitt 280 drev ovan nämda motorer?
Ja men inte till B30
/Lars
-
- Inlägg: 1522
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Hittade en begagnad B23-83 med få mil (12000) för en tusenlapp. Det blir till att renovera denna.
Funderar lite på trimmning, hade tankegångarna att om man kan skrämma ut några flera HK kanske man kan få ner bränsleförbrukningen något? Stämmer min resonemang?
Vad skulle då kunna vara aktuellt? Cylinderborrning? Ta upp kanalerna?
God Jul
Crille
Funderar lite på trimmning, hade tankegångarna att om man kan skrämma ut några flera HK kanske man kan få ner bränsleförbrukningen något? Stämmer min resonemang?
Vad skulle då kunna vara aktuellt? Cylinderborrning? Ta upp kanalerna?
God Jul
Crille
-
- Inlägg: 1522
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Hej!
Effektivast är att öka cylindervolymen. Stroke och/eller borra.
http://www.stenparnermotor.se/default.aspx?NodeId=90
Byt kamaxel till en med bättre vridmoment.
http://www.kgtrimning.com/kamaxlar.htm
Topplock:
http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/H ... 31_530.htm
I övrigt
KG trimm har mycket delar till Volvo Motorer:
http://www.kgtrimning.com/katalog.htm
/Lars Lundbladh
Effektivast är att öka cylindervolymen. Stroke och/eller borra.
http://www.stenparnermotor.se/default.aspx?NodeId=90
Byt kamaxel till en med bättre vridmoment.
http://www.kgtrimning.com/kamaxlar.htm
Topplock:
http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/H ... 31_530.htm
I övrigt
KG trimm har mycket delar till Volvo Motorer:
http://www.kgtrimning.com/katalog.htm
/Lars Lundbladh
-
- Inlägg: 1522
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Hej!
Jag vet att Scoggin Dickey SPDC skeppar till Sverige Ulf en av våra medlemmar har köpt där:
http://www.sdparts.com/categories/CrateEngines.aspx
Men jag vinte om dehar 3088 CUI block störr4e Mopar/Hemi motorer har de.
Vill du ha direkt kontekt med Ulf som kan veta mer maila mig så får du hands mail adress.
lars.lundbladh@fjordclub.com
/Lars
Jag vet att Scoggin Dickey SPDC skeppar till Sverige Ulf en av våra medlemmar har köpt där:
http://www.sdparts.com/categories/CrateEngines.aspx
Men jag vinte om dehar 3088 CUI block störr4e Mopar/Hemi motorer har de.
Vill du ha direkt kontekt med Ulf som kan veta mer maila mig så får du hands mail adress.
lars.lundbladh@fjordclub.com
/Lars
Hi,
Tackar, jag skickade email.
Jag hadde en fel in min reply, motor code är 318 (inte 308)
Typen är LM318 BTLX.
Motoren är från 1973 och cylinder pressure var mellan 7-10, som är likadant vad än original motoren har.
Motoren går ganska bra men den är so gammal att jag tänker att byta den till en renoverade.
(att inte bli nervos när körning till lite längre)
------------------
ps. förlat om min svenska är inte så bra, de är 20 år sen jag har srivit svenska.
(English goes much better, but it seems not to be used here so much)
Tackar, jag skickade email.
Jag hadde en fel in min reply, motor code är 318 (inte 308)
Typen är LM318 BTLX.
Motoren är från 1973 och cylinder pressure var mellan 7-10, som är likadant vad än original motoren har.
Motoren går ganska bra men den är so gammal att jag tänker att byta den till en renoverade.
(att inte bli nervos när körning till lite längre)
------------------
ps. förlat om min svenska är inte så bra, de är 20 år sen jag har srivit svenska.
(English goes much better, but it seems not to be used here so much)
-
- Inlägg: 1522
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt: