Volvo B30 varvar ej ur.

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
osmo

Volvo B30 varvar ej ur.

Inlägg av osmo »

Jag har en Fjord Holiday 21 fot med en Volvo B30 som normalt gör 22 knop vid 4000 varv. Har jag i 20 min kört i 5-7 knop vid 2000 varv är motorn sen ovillig att varva upp i 4000 varv igen som är min normala marschfart. Stänger jag av och sen nästa dag drar upp den i 4000 varv är det inga problem. Jag har bytt stift, tändkablar, brytare, kondensator och fördelarlocket men det har ej hjälpt. Temp.mätaren visar på normal. Får motorn för lite luft i motorrummet eller finns det nån som har en idé vad som är knas?

Undrande Håkan :?
Lars Lundbladh
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Lite spekulation:

* Motorn kan sota igen om förgasarna har fel inställda tomgångsmunstycken detta speciellt om man kör på lågt varvtal.
att motorn startar lätt dagen efter talar mot detta.
* Tändspolen kan bli överhettad , uppträder felet även om du kör längre vid högre varvtal
* är avgaslimpan onormalt varm , det skall gå att ta på den. om motorn får otillräcklig kylning kan avassystemet bli överhettat , i vissa fall kan motorn fortfarande ha normal temp. Kör man fortare ökar trycket och allt fungerar normalt. Kontrollera samt byt eventuellt impeller.
* avgaslimpan eller kröken är igensatt evenuellt märks inte detta vid högre varv.
* Förgasarfel
* Felaktigt bränsle ( bör vara 98 oktan + blyersättning till denna motor)

Hur mycket varvar motorn normalt ? AQ170 skall kunna komma upp i nästan 5000 rpm. Propellern skall vara en 15x17 gärna lång hubb till dennna motor/båt.

/Lars
osmo

Inlägg av osmo »

Hallå igen!
Jag har nu lagt i båten och kontrollerat tändningen. Den stod 20 grader fel, och motorn går mycket fint nu! :)
Utan att vara expert tycker jag det är konstigt att den fungerade överhuvud taget, men en granne sa att den fick kompensation genom att jag hade ställt brytarna med en stor öppning, mer än 0,5 mm.

Hälsar Håkan
Håkan Ahlstedt
Skriv svar