Hejsan!
Har kört mitt 290 drev utan trimpotentiometer,men det skulle vara kul att få instrumentet att fungera.Har inte lust att betala 2400sek hos Marinepartseurope.
Undrar om någon vet vad det är för potentiometer, fabrikat el. värden osv. Har sett att man kan köpa för under tusenlappen i USA.
Vänliga Hälningar från Lennart
Trimpotentiometer
Moderator: Lars Lundbladh
Jag sitter i samma båt som dig
Skämt å sido så kostar min potentiometer ca 12500:- (ink moms) så det är ju ganska jobbig sits. Men så är det när man har tuffa grejjer
Min ser ut som en TO3 transistor (eller snarare isoleringskåpan till en sådan) och sitter fastskruvad på drevets knä. Axeln sitter instucken i en bult i knäleden som antagligen är den som håller ihop lager och alltihop.
Man kan alltså vrida på en axel på själva potentiometern. Tre elektriska trådar kommer ut från sladden. Nu minns jag inte färgerna, men mellan två av ledarna är hela resistansen på 5kOhm och den tredje är kopplad till släden på potentiometern som då får ett värde mellan 0Ohm till 5kOhm (beroende på mot vilka av de andra två man mäter alltså).
Jag har tänkt mig att döda den helt och plocka ut innanmätet ur den. Försöka hitta en potentiometer på Elfa eller annat ställe som man kan sätta en passande axel på. Fixera givaren i "hatten" och sen gjuta i epoxy som tätning. Det svåra är bara att täta axeln mot epoxyn så att den inte fastnar eller släpper in vatten, om det skulle vara risk för det...
Kan du få tag på den i US för under tusingen så försök med det. Det låter lysande billigt!
Nu har det iof ju gått ett tag sedan du postade tråden - har du hittat någon lösning så vore det kul att veta.
/Krajan

Skämt å sido så kostar min potentiometer ca 12500:- (ink moms) så det är ju ganska jobbig sits. Men så är det när man har tuffa grejjer

Min ser ut som en TO3 transistor (eller snarare isoleringskåpan till en sådan) och sitter fastskruvad på drevets knä. Axeln sitter instucken i en bult i knäleden som antagligen är den som håller ihop lager och alltihop.
Man kan alltså vrida på en axel på själva potentiometern. Tre elektriska trådar kommer ut från sladden. Nu minns jag inte färgerna, men mellan två av ledarna är hela resistansen på 5kOhm och den tredje är kopplad till släden på potentiometern som då får ett värde mellan 0Ohm till 5kOhm (beroende på mot vilka av de andra två man mäter alltså).
Jag har tänkt mig att döda den helt och plocka ut innanmätet ur den. Försöka hitta en potentiometer på Elfa eller annat ställe som man kan sätta en passande axel på. Fixera givaren i "hatten" och sen gjuta i epoxy som tätning. Det svåra är bara att täta axeln mot epoxyn så att den inte fastnar eller släpper in vatten, om det skulle vara risk för det...
Kan du få tag på den i US för under tusingen så försök med det. Det låter lysande billigt!

Nu har det iof ju gått ett tag sedan du postade tråden - har du hittat någon lösning så vore det kul att veta.
/Krajan
Fjord 32 Cabin - Cummins 300hkTurboD + ZF-MPM PPS111-drev