Vilken 6 cylindrig Penta diesel är lämplig för båten?
Enkelmonterat 290 dp drev.
Planar båten ut med 130-135 hp 40 motor? Går det att få till vettig marchfart?
Tacksam för svar.
Motor till Fjord Consul 26
Moderator: Lars Lundbladh
-
- Inlägg: 1522
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Re: Motor till Fjord Consul 26
Hej!
Båten har ett ganska djupt V vilket gör att den är tungdriven men samtidgigt går den bra i sjö. En Volvo penta disel över 200 hk dvs. Volvo Pentas KAD motorer eventuellt en AQAD41 på 200hk borde den orka upp i plan, 40 motorer är nog i klenaste laget. . Orginal satt det antingen 2x AQ130 vilket var i klenaste laget (2x130hk Bensin 4cyl baserad B20) alternativt 2x AQ170 (170hk 6 cyl Bensin baserad på B30).
/Lars
Båten har ett ganska djupt V vilket gör att den är tungdriven men samtidgigt går den bra i sjö. En Volvo penta disel över 200 hk dvs. Volvo Pentas KAD motorer eventuellt en AQAD41 på 200hk borde den orka upp i plan, 40 motorer är nog i klenaste laget. . Orginal satt det antingen 2x AQ130 vilket var i klenaste laget (2x130hk Bensin 4cyl baserad B20) alternativt 2x AQ170 (170hk 6 cyl Bensin baserad på B30).
/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Re: Motor till Fjord Consul 26
Du har säkert rätt, kraftigare och nyare destå bättre, är det någon som har erfarenhet av hur en Consul 26 uppträder med 165 hk 40 motor ihop med duoprop, jämnfört med dubbelmonterade bensinare borde vikten bli något mindre och effektiviteten med duoprop något högre.
Halvplaner båten då? Hur påverkar det bränsleförbrukningen?
MvH Per
Halvplaner båten då? Hur påverkar det bränsleförbrukningen?
MvH Per
Re: Motor till Fjord Consul 26
Jag har en KAD42 (230hk) + 290Dp drev i min 24Weekender.
Marchfart blir 24-27knop och bränsleförbrukningen ligger då på 1.109 l/nm
Vad som är lite trist är att jag verkligen behöver upp i planing för att båten ska gå bra, men eftersom din båt är 2 fot längre kanske du har en bekvämare gång i lägre hastigheter, dock så tror jag inte att du tjänar in det på bränsleförbrukningen... Vill du spara soppa så ska du lägga all din kraft på skrovet dvs på botten..
Marchfart blir 24-27knop och bränsleförbrukningen ligger då på 1.109 l/nm
Vad som är lite trist är att jag verkligen behöver upp i planing för att båten ska gå bra, men eftersom din båt är 2 fot längre kanske du har en bekvämare gång i lägre hastigheter, dock så tror jag inte att du tjänar in det på bränsleförbrukningen... Vill du spara soppa så ska du lägga all din kraft på skrovet dvs på botten..
Re: Motor till Fjord Consul 26
Så här blev det:
Jag fick tag på en AQD40B motor som jag renoverade och snyggade till, bytte mellanaxeln i struten och parade ihop med ett DP drev med 4´´ förlängning, A6 propellrar, styrningen fick jag bygga en adapter till och jag fick ordna till en övergång mellan olika diameter på avgasröret, det blev faktiskt kanon.
Båten går fantastiskt i 12 knop och toppar 19, planar ut fint.
Jag fick tag på en AQD40B motor som jag renoverade och snyggade till, bytte mellanaxeln i struten och parade ihop med ett DP drev med 4´´ förlängning, A6 propellrar, styrningen fick jag bygga en adapter till och jag fick ordna till en övergång mellan olika diameter på avgasröret, det blev faktiskt kanon.
Båten går fantastiskt i 12 knop och toppar 19, planar ut fint.