Splines penta drev
Moderator: Lars Lundbladh
Splines penta drev
Hej, tänkte para ihop en AQD40 B med ett 290 drev, ser att splinesantalet skiljer, kan man dela drivknuten från ett 200 drev och få ihop det med 290 drivknuten, eller kan man byta drivknut helt mellan dessa drev, eller skall man byta till strut som passar till 290 drevet?
-
- Inlägg: 1522
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Re: Splines penta drev
Hej,
Sitter låsringarna på insidan av lager skålarna går det bra Det finns nämligen bara två typer av knutkors.
/Lars
Sitter låsringarna på insidan av lager skålarna går det bra Det finns nämligen bara två typer av knutkors.
/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Re: Splines penta drev
Hej, det var ju såklart olika, synliga låsringar på 290 drevet och täckande skålar på det äldre drevet, går det att få ihop på något sätt?
Jag borde inte vara den förste som byter till 290 drev på en äldre motor.
Tips emotses tacksamt.
MvH Per
Jag borde inte vara den förste som byter till 290 drev på en äldre motor.
Tips emotses tacksamt.
MvH Per
-
- Inlägg: 169
- Blev medlem: 10 maj 2011, 13:42
Re: Splines penta drev
Hej!
Jag har inte kunskapen själv men har alltid fått bra svar på den här typen av frågor från Fredrik Häller på Drevia i Lysekil - prova deras forum; drevia.se
Jag har inte kunskapen själv men har alltid fått bra svar på den här typen av frågor från Fredrik Häller på Drevia i Lysekil - prova deras forum; drevia.se
//900 Dolphin "Victoria"
"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
-
- Inlägg: 1522
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Re: Splines penta drev
Hej!
Det enklaste och bästa är att byta mellanaxeln den som sitter mellan drevet och motorn. Alternativet är att lossa dubbelagerboxen lossa drivknutarna samt byta hela drivknutspaket. dvs. bara drivknutarna fram till dubblelagerboxen. Bor du i Stockholms området kan jag hjälpa dig med båda jobben. Jag har en special avdragare som drar ut mellanaxeln med dessutom kan jag byta drivknutspaketen i dreven. Min rekommendation är dock att du byter mellanaxeln då drivknutarna är bättre/starkare på 290 drevet.
Drevia i alla ära men vi hjälper gäran till , du hittar oss i Täby på:
http://www.drevservice.se/232-drevservice.htm
/Lars
Det enklaste och bästa är att byta mellanaxeln den som sitter mellan drevet och motorn. Alternativet är att lossa dubbelagerboxen lossa drivknutarna samt byta hela drivknutspaket. dvs. bara drivknutarna fram till dubblelagerboxen. Bor du i Stockholms området kan jag hjälpa dig med båda jobben. Jag har en special avdragare som drar ut mellanaxeln med dessutom kan jag byta drivknutspaketen i dreven. Min rekommendation är dock att du byter mellanaxeln då drivknutarna är bättre/starkare på 290 drevet.
Drevia i alla ära men vi hjälper gäran till , du hittar oss i Täby på:
http://www.drevservice.se/232-drevservice.htm
/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Re: Splines penta drev
Fick tips från drevia att jag kunde av mina två olika drivknutar få ihop en hybridknut, skall prova med detta, någon som vet vilket som är bästa sättet för att skonsamt få loss kåporna som täcker låsbrickorna på 200 knuten?
-
- Inlägg: 1522
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Re: Splines penta drev
Hej!
Skonsamt är inte lätt då lagerskålarna oftast är fastrostade men det kan gå. Ananrs är det bäst att byta skålarna.
Jag trycker alltid i skruvstycke använd en stor hylsa som passar utanpå den ena lagerskålen samt en som går innaför på andra sidan. Pressa först innåt lossa sedan den ena lagerskålen och pressa sedan tillbaka för att lossa den anda skålen.
Se exempel från drevskolan som jag skrev i Ptaktiskt båtägande för några år sedan:
Alternativ: /Lars
Skonsamt är inte lätt då lagerskålarna oftast är fastrostade men det kan gå. Ananrs är det bäst att byta skålarna.
Jag trycker alltid i skruvstycke använd en stor hylsa som passar utanpå den ena lagerskålen samt en som går innaför på andra sidan. Pressa först innåt lossa sedan den ena lagerskålen och pressa sedan tillbaka för att lossa den anda skålen.
Se exempel från drevskolan som jag skrev i Ptaktiskt båtägande för några år sedan:
Alternativ: /Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Re: Splines penta drev
(Gammal tråd, men ämnet är samma.)Lars Lundbladh skrev:Hej,
Sitter låsringarna på insidan av lager skålarna går det bra Det finns nämligen bara två typer av knutkors.
/Lars
Gäller ovanstående även mellan 290 och 270-drev? Jag har ett 290-drev på båten (med 2,15:1 utväxling) och vill nu para ihop det med en AQ130 som tidigare varit parad med ett 270-drev. Mitt 290-drev har låsringarna på insidan av lagerskålarna...hur det ser ut på 270-drevet vet jag inte i nuläget, och jag har svårt att kolla då det befinner sig på annan ort.
Mvh
Fred
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
-
- Inlägg: 1522
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Re: Splines penta drev
Det finns två olika splines axlar.
AQ130 har grova splines, medan 290 drevet finns både med grova och fintandade splines. Oftast är det dock fintandade splines på 290 drevet men som sagt det finns undantag speciellt på äldre drev med rundad övre kåpa. 270 drevet har grova splines som sitter på insidan av knutarna. Det går att byta knutgafflarna förutsatt att låsningarna sitter på insidan av knutarna.
/Lars
AQ130 har grova splines, medan 290 drevet finns både med grova och fintandade splines. Oftast är det dock fintandade splines på 290 drevet men som sagt det finns undantag speciellt på äldre drev med rundad övre kåpa. 270 drevet har grova splines som sitter på insidan av knutarna. Det går att byta knutgafflarna förutsatt att låsningarna sitter på insidan av knutarna.
/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Re: Splines penta drev
Tack för svaret Lars, dig kan man alltid lita på!
Om jag fotar splinesen på mitt 290-drev, kan du då se ifall det är grova eller fina? Det är ju lite svårt för mig att avgöra eftersom jag inte har något att jämföra med. Jag tror att drevet är en ganska tidig variant och det har den rundade övre kåpan...
Finns det 270-drev med knutar som inte har låsningarna på insidan?

Om jag fotar splinesen på mitt 290-drev, kan du då se ifall det är grova eller fina? Det är ju lite svårt för mig att avgöra eftersom jag inte har något att jämföra med. Jag tror att drevet är en ganska tidig variant och det har den rundade övre kåpan...
Finns det 270-drev med knutar som inte har låsningarna på insidan?
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
-
- Inlägg: 1522
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Re: Splines penta drev
Hej,
Inga problem skicka en bild
/Lars
Inga problem skicka en bild
/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Re: Splines penta drev
Bilder kommer...men jag flyttar över diskussionen om mina splines i min egen motorbytes-tråd om det är OK.
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP