Ankarspel i motorrum

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
900 Dolphin

Ankarspel i motorrum

Inlägg av 900 Dolphin »

Hej!

Vi har ett aktermonterat Lewmar ankarspel i vår Fjord 900 Dolphin som sitter insides monterat i motorrummet. Det ger den bieffekten att det, när det drar sista biten upp, ger en kraftfull smäll uppåt så att badplattformen dras upp innan spelets motor stannar!

Upplever ni det samma och hur har ni löst den "smällen"?

Jag funderar på att sätta rostfria, "grabbräcken" mellan badplattform och akterspegel som mothåll - men det känns ju lite som att detta inte borde vara nödvändigt eller är det så att vår tillverkare, Lewmar, inte är mer intresserad av slutresultatet än så....?

På vårt förra spel (i förra båten) hade vi ett spel som gick mjukare/saktare sista biten - men Lewmars lösning är ju inte på något sätt billigare så det känns lite ologiskt...
//900 Dolphin "Victoria"

"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
kritie

Re: Ankarspel i motorrum

Inlägg av kritie »

Hej! Har samma typ av ankarspelsmontering och samma problem på en ancas queen. När man kör ankarspelet vid förarplatsen ser man helt enkelt inte när ankaret är på plats på plattformen. Har inte heller hittat någon lösning för detta, tror att Lewmar helst vill att man köper en fjärrkontroll för 3500 kr. Men sen hittade jag att de säljer däckkontakter. Jag köpte en "upp" knapp som jag monterade på aktern. När vi ska dra ut båten med ankarspelet så har jag numera full kontroll när ankaret kommer upp ur vattnet och kan smyga upp den på rullen. Kostnad: 200 kr
900 Dolphin

Inlägg av 900 Dolphin »

Hej!

Saken är den att jag har Lewmars fjärrkontroll - men även om jag står på badplattformen och skall köra upp sista biten drar den ju ändå med fullkraft så antingen sitter ankaret "löst" och inte hela vägen indraget mot ankarrullen - eller så drar man sista biten och då är det badplattformen som "lyfts" av kraften. Tror du min tanke på mothåll skulle fungera?
//900 Dolphin "Victoria"

"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
kritie

Inlägg av kritie »

Det ankarspel vi har går att dra in en länk i taget så det blir aldrig någon "smäll". Det går alltså bra att smyga upp det på rullen. Tidigare när jag inte såg något hände det att ankaret drogs upp för långt och badbryggan började svikta. Jag antar att det kan fungera med ett mothåll, det lär ju li betydligt stabilare iaf. Men det verkar lite konstigt att du inte kan smyga upp ankaret med en fjärrkontroll. Vad kan det bero på?
Lars Lundbladh
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Det är inte bra att köra ankarspelet med full kraft mot badbryggan det sliter för mycket i båten. Jag stoppar alltid mitt Lewmar spel ett par cm ifrån badbryggan. Sedan låser jag med lina. Bandankarspel har den fördelen att de har elektronik som kontrollerar hastigheten men dessa "enkla" spel är mer on off.
Jag funderar på att montera en strömbegränsning men den kräver en signal innan nakaret kommer hela vägen upp för att fungera, vilket är svårt med kättning.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Skriv svar