Är BattMeter3 den bästa?

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
900 Dolphin

Är BattMeter3 den bästa?

Inlägg av 900 Dolphin »

Hej!

I förra båten hade vi en BattMeter3 och var mycket nöjda men finns det någon annan konkurrent som har en bättre modell man borde välja nu när nya båten skall kompletteras?

Motivera gärna!

Krav är att både förbruknings- & startbanken skall kunna kopplas in!
//900 Dolphin "Victoria"

"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
krajan
Kontakt:

Re: Är BattMeter3 den bästa?

Inlägg av krajan »

Det var ju en gammal postning men jag svarar ändå eftersom ingen annan gjort det.

Jag har kollat runt på just sådanna här mätare i ett år och jag köpte nu i vinter en Victron BMV602S. Victron är ju rätt så stora inom energisystem så det kändes som ett ganska säkert kort.
Ett tag var jag inne på att köpa en NASA BM-1 eftersom de har visning av all data samtidigt (spänning, ström, upp/ur-laddning och laddningen), men nackdelen var att den är gigantisk och dess lillebror Compact går inte att flushmonteras.

Victron-modellen monteras i vanligt ø52mm instrumenthål och mäter spänningen på båda bankerna men bara strömmen på en av dem. Som extra feature kan man hämta data via en serieport (TTL-utförande - så man måste ha (köpa eller bygga själv) en kabel för att göra om signalerna till RS232).
Jag har som en del andra en båtdator, till vilken jag tänkt koppla in mätaren när jag är klar. Det har rent historiskt varit en mardröm att som programmerare komma åt och använda RS232-portar på PC, men Microsoft har gjort det extremt lätt genom införandet av C# och VB för .Net. De är alltså nästan en baggis att hämta data från com-port och skojja runt med datat nuförtiden :)
Man kanske skulle göra en protokollomvandlare till NMEA0183 med en PIC-processor...? Men jag är osäker på om det finns datapaket/sentences för spänning eller ström som någon standard; eller någon plotter som kan läsa av sådanna paket.
Men nu har jag hamnat off-topic (typiskt mig!) :)

/Richard
Fjord 32 Cabin - Cummins 300hkTurboD + ZF-MPM PPS111-drev
Skriv svar