HT 21 överplanar

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Mats Åkerman
Inlägg: 10
Blev medlem: 14 feb 2006, 09:35

HT 21 överplanar

Inlägg av Mats Åkerman »

Hej
Jag har en HT 21:a med en 270 hk V8 och 280 drev 1:61. Vid 4200 varv och 35 knop så överplanar den och går inte fortare, trots att jag hakat upp drevet max. Jag har en 15x19 proppeller som den borde varva ur med. Det känns som om överplaningen bromsar så att det inte går fortare. Har någon haft liknande problem ? Kan speedrails hjälpa ?

Mats
cepe
Inlägg: 181
Blev medlem: 18 okt 2003, 08:59
Ort: Norway
Kontakt:

Inlägg av cepe »

Det er et kjent fenomen at 21 og 24-fot skrogene til Fjord overplaner med for sterk motor. De er bygd i en tid der motorene var svakere og tyngre enn i dag.

Lars kommenterer sikkert om Speedrails.

Jeg vet ar race-utgavnee hadde ekstra utskjæringer/steps i akterskroget for å unngå overplaning.

Per når jeg er litt mer tilbake fra ferie.

--cepe
Mats Åkerman
Inlägg: 10
Blev medlem: 14 feb 2006, 09:35

Inlägg av Mats Åkerman »

Det finns ett steg längst ut på skrovet som ger lyftkraft åt aktern. Jag funderar på att lägga igen det för att se om den överplanar mindre. Det skulle vara intressant att se hur racemodellen ser ut i skrovet.


//Mats
Mats Åkerman
Inlägg: 10
Blev medlem: 14 feb 2006, 09:35

Inlägg av Mats Åkerman »

Jag hade fel minnesbild av de steg som finns. De motverkar troligen överplaningen något.
Lars Lundbladh
Inlägg: 1504
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej Mats!

Känner inte riktigt igen dina problem. Vad har du för propeller , drevet har det någon förlängare monterad? Vid vilken fart får du problem? De yttre stegen bör inte ligga i vattnet vid denna fart så vi kan bortse från dem. HAr du möjligen någon inbuktning i botten då brukar båten även lägga sig lite på sida i högre farter.

/Lars
cepe
Inlägg: 181
Blev medlem: 18 okt 2003, 08:59
Ort: Norway
Kontakt:

Inlägg av cepe »

cepe skrev:Jeg vet ar race-utgavenee hadde ekstra utskjæringer/steps i akterskroget for å unngå overplaning.

--cepe
Jeg har sett to forskjellige varianter av Fjord 21 skroget (i hver fall på Fjord 21 HT). NB dette gjelder 3. generasjon Fjord 21.

Den ene utgaven har et steg/step skåret inn i ytterkant av skroget helt akterst som under "B" i skissen nedenfor. Den andre utgaven er uten dette steget.

Bild

Jeg vet ikke hva funksjonen til steget er eller hvorfor det er er der, men slik det er utformet mener jeg det vil redusere tendensen til overplaning.

Her er bilder av en Fjord 21 HT som jeg så i Drammen som har dette steget.

Bild
Bild


Race-utgaven av Fjord 21 hadde en enda større utgave av dette steget.

Bild
Bilagor
Skisse steg under Fjord 21
Skisse steg under Fjord 21
Steg akter Fjord HT 21
Steg akter Fjord HT 21
Steg akter Fjord HT 21, sett fra siden
Steg akter Fjord HT 21, sett fra siden
Mats Åkerman
Inlägg: 10
Blev medlem: 14 feb 2006, 09:35

Inlägg av Mats Åkerman »

Mitt skrov ser ut som på bilderna. Jag har en 15x19 propeller utan förlängning. Nosen går ner över 25 knop och vid 34 knop så varvar motorn 4200-4300 varv. Den skär lite otäckt när den överplanar. Jag hade förväntat mig att den skulle varava ur tidigare. Jag tror att det är överplaningen som bromsar. Om det är någon buktning på skrovet kan jag inte kolla förrän jag tar upp den men den går rakt när jag kör fort. Jag ska också kolla hur drevet är monterat för den drar hårt åt styrbord, tror jag det är
Vilka konstigheter kan man få om drevet är lite felmonterat i höjdled ?
Kan en annan propeller ge effekt på överplaningen ?



//Mats
Skriv svar