Dieselvärmare

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
TobbeS

Dieselvärmare

Inlägg av TobbeS »

Hej Fjordägare.
I min Fjord Attache finns en dieselvärmare monterad i dem mest aktre luckan på styrbords sida. Förre ägaren hade aldrig använd värmaren, men visste att det fanns ett trasigt avgasrör i en garderob. Inne i kabinen finns en en strömbrytare och ett vred på en konsoll. Av nyfikenhet tryckte jag på strömbrytaren och värmaren gick igång.
Längst fram på värmaren fanns en bit kvar av det trasiga avgasröret.
På den bifogade bilden synsen grå plåtlåda som värmaren ligger i, men eftersom det finns 2 knäppen på lådan, så misstänker jag att halva lådan saknas.
Den tunna siverfärgade metallslangen försvinner upp längs skrovsidan, men inte till något insug eller utblås. Detsamma gäller den svarta grövre plastslangen som sitter akterut på värmaren.
1. Är det någon som vet vad det är för värmare och är den orginalmonterad 1974?
2. Det trasiga avgasröret är isolerat. Alstras det så mycket värme att en sådan isolering behövs?

Tack på förhand
Tobbe Sjödin
Bilagor
20110501289.JPG
20110501288.JPG
20110501287.JPG
Lars Lundbladh
Kontakt:

Re: Dieselvärmare

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Orginal monterades eventuellt värmare på beställning men oftast var det återförsäljarna som monterade in dessa.

Det kan vara en gammal eberspächer x3,x7 eller x12 manual finns tillgänglig för betalande medlemmar.

Avgasslangen bör vara isolerad och sitta så placerad att den inte ligger nära branfarligt gods , gärna frihängande . Tänk på att avgaserna är varma och genomföring skall sitta väl isolerat från glasfiberskrovet (tex med grova fiber brickor) Avgasgenomföringen skall ligga som en svanhals för att undvika att vatten tar sig in i värmaren , sätt gäran avgasgenomföringen horisontellt för att undvika regn annars montera en speciell avgas genomföring med kåpa.

Är det en dieselvärmare ? Bensin få inte användas i båt pga brandrisk.

MVH

Lars Lundbladh
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
TobbeS

Inlägg av TobbeS »

Tack Lars
Det är definitivt en dieselvärmare. I stuvfacket för om värmaren ligger en portabel dieseldunk som är kopplad till värmaren.

Först ska avgaserna göra en U-sväng akterut, parallellt med värmaren och det är väl här som det isolerade avgasröret ska ligga (bifogar bild). Sedan ska röret färdas verikalt uppåt genom ett 45 mm hål , genom en trefot av metall och slutligen kopplas på ett rör som leder till utblåset på aktern. Utblåset skyddas av en stor "anknäbb".
Ytterdiametern på värmarens utblås är 42, vilket är som innerdiametern på den smalare delen av avgasröret på bild. Problemet uppstår när röret ska igenom 45 mm-hålet (brännbart material). För att få plats med isolering, måste man ner i dimension. Måste nog mäta ytterdiametern på röret vid utblåset.

Ska försöka hitta manualen till min värmare.

//Tobbe
Bilagor
20110501290.JPG
Lars Lundbladh
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Om det är en X3 så ligger manualen under : Verkstads Handböcker Operatörs Manualer i forumet.

45 mm verkar svara stort jag tror min värmare (3kW) har ett 25-30 mm rör. där har man borrat med störrediameter samt monterat ett isolerande rör genom akterspegeln samt dragit utloppet med fiberbrickor.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
TobbeS

Inlägg av TobbeS »

Hittade manualen och rent spontant känns det inte som min värmare är en Eberspächer. Både den tunna silverfärgade och den tjockare svarta måste ju vara inluft. När jag ändå ska mäta diametern på röret i aktern, så får jag väl ta med en stor spegel för att försöka finna några bokstäver eller siffror på makapären, underifrån.
Vad är det för fiberbrickor du skriver om?

//TobbeS
Skriv svar