Diverse frågor ang el...

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
baheno

Diverse frågor ang el...

Inlägg av baheno »

Jo!
Funderar på att byta batteribanken i båten eftersom batterierna troligtvis tyckte lika mycket om vintern som jag själv gjorde. Har läst att batterier ska förvaras kallt och fulladdade, men mina verkar inte ha klarat sig.
Gör jag rätt om jag, för att kontrollera dem, laddar ett i taget och mäter spänningen på batteriet ca ett dygn efter att laddaren indikerar fullt och vad ska spänningen vara då?! 12,4 volt?!

Nästa fråga är hur många batterier man bör ha. Antingen har man ett start och ett fläskigt 200a/h batteri vilket förmodligen kostar skjortan, eller så har man kanske tre 75a/h (för förbrukning) och ett 75a/h start.
Vad tycker ni verkar bäst?!

En anna fråga är ang generatorn. Vad jag har lyckats läsa mig till så ska det sitta en 60a generator på min motor. Hur mycket laddar en sån?! 60a verkar logiskt, men är det så alltså att jag måste köra båten i en timma på relativt högt varvtal för att klämma in motsvarande 60a/h i batteribanken?! Snabbt räknat så går det åt 25 liter diesel per timma och det innebär ju att det blir helvete så dyrt att ladda batterierna ;)

Nästa är ang solpanel... Har fått en flexibel solpanel "sunflex" tror jag den heter som om jag inte minns fel ska ha en kapacitet på 32 watt... Valt en flexibel för att kunna stuva undan och spänna upp där det passar, inte för den optimala laddningen... Men hur lång sladd kan jag ha mellan panelen och batterierna?! Lite osäker på hur grov kabel jag behöver samt vad man ska ha för kontakt till den. Jag vill ha en kontakt så att jag kan plugga ur panelen vid behov och ta hem (man får ju aldrig ha sina grejer i fred)...
Det sitter ett skiljerelä mellan start och förbrukning idag... Ska man koppla panelen direkt på förbrukningsbatterierna för att spänningen inte är tillräckligt stark för att "ta sig igenom" skiljerelät?!

Mmm några tankar som ni kanske kan reda ut åt mig?!
Lars Lundbladh
Kontakt:

Re: Diverse frågor ang el...

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

På ett fulladdat batteri skall vilospänningen vara 12,6 volt eller mer

Spänningen på
ett
”vanligt”
vått blybatteri Laddningen

12,6 eller mer 100 %
12,4 - 12,6 75 % - 100 %
12,2 - 12,4 50 % - 75 %
12,0 - 12,2 25 % - 50 %
11,8 - 12,0 0 % - 25 %
Under 11,8 0 %

Man bör aldrig ladda ur mer än 50% ur ett "vanligt" Blybatteri dvs. inte gå under 12 Volt.
Laddningsspänningen bör vara ca 14.4Volt detta bör alltid kontrolleras om man misstänker att generator eller laddare inte laddar upp batterierna tillräckligt.

Mest ekonomiskt är att köpa 75 Ah fritids batterier som förbrukningsbatterier. Helst skall batterier som kopplas ihop vara av samma typ och ålder.
De "nya" underhållsfria 75A är ett bra val då de har låg självurladdning. De bör dock rekonditioneras 2ggr per år med en modern elektroniskt styrd landströmsladdare för att öka livslängden och undvika sulfatering.

En 60A generator laddar maximalt 60 ampere under en timme kan den leverera 60Ah i praktiken kan inte ett batteri ta emot denna ström under så lång tid pga. av att batteriets interna motstånd ökar ju mer laddning det har. Därför är det bra att fördela laddningen på fler eller möjligen större batterier. Man brukar räkna med att ett batteri kan/skall laddas med maximalt 25% av dess kapacitet 25% av 75Ah= ca 20 A. Detta innebär också för att få ett batteri fulladdat krävs det lång laddningstid eftersom strömmottagligheten sjunker ju mer uppladdat batteriet är. I praktiken kan man inte ladda upp ett 75Ah batteri med hjälp av båtens motor om man inte kör väldigt många timmar. Man brukar därför räkna med att kapaciteten som finns i ett batteri är ca 35% av dess maximala kapacitet enligt följande: 50% kapacitet bör sparas annars "slits" batteriet ut onormalt fort, 15 % är svårt att ladda upp med motorn eftersom det tar för lång tid (men går givetvis att ladda upp med Landströms laddare).
35% av 75Ah = ca 26Ah (3 batterier = 75Ah)

se bild:
Laddning.JPG
Storleken/grovleken (mm2) på ledningarna beror på två faktorer strömmen som går genom kabeln och längden samt maximalt tillåtet spänningsfall. För laddning bör spänningsfallet hållas så lågt som möjligt = grova kablar) Först måste strömmen räknas ut i ditt fall har solcellen en effekt på 32W och en spänning på 16,5Volt = 32/16,5 = ca 1,94 A Maximal ström är alltså 1,94 A (uppgifter enligt tillverkaren).
Enklast är att använda ett nomogram för att bestämma kabelarean för en viss ström , tänk på att det är den totala kabellängden som avses alltså både + och minus har man 5meter till förbrukare är den totala kabellängden 10 meter (välj helst en kabeldimension större visar nomogrammet 1 mm2 välj 1,5mm2 så minskar spänningsfallet över kabeln) , se nomogram:
Bild
ett annat sätt är att räkna ut spänningsfallet i kabeln:
http://www.elproman.se/sv/produkter/kab ... sfall.html

I ditt fall skulle jag använda ungefär 2,5 mm2 för en total kabellängd på 10m (2x 5meter). Har du kortare sträcka kan du kanske nöja dig med 1,5mm2

Frågan om koppling direkt på batterierna beror på vilket skiljerelä du har, är det dioder bör man koppla direkt på batterierna. En solcell på 32 W behöver förmodligen ingen laddningsregulator om den inte är inkopplad hela tiden. Har man en solcells panel som är permanent inkopplad rekommenderas att använda en solcellsregulator.

Hoppas detta gav ett svar på dina frågor. Återkom gärna med fler frågor.

Mvh

Lars Lundbladh
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
baheno

Inlägg av baheno »

Fantastsikt!

Det gav mig många bra svar!

Mätte upp startbatteriet idag som visade 12,78 Volt

Batteriet som jag precis hade laddat var över 14 volt på, men det ska jag väl mäta upp imorgon när det har vilat ett tag... Tror dock att det är min laddare som kanske är för klen och att batterierna har klarat sig!

Har du något bra förslag på vad jag ska ha för laddare? Har den "minsta" c-tec laddaren idag...
Lars Lundbladh
Kontakt:

Hej!

12,7-12,8Volt är normalt på ett fulladdat batteri som vilat några dagar.

En bra laddare är Ctek M200 eller M300, de fungerar både ladda och driva båtens utrustning när du har landström.
Skillanden är laddningsströmmen M200 =15A, M300=25A. HAr själv en M200

/Lars
baheno

Inlägg av baheno »

Jo, jag funderade lite ytterligare angående inkopplingen... Om jag inte behöver någon laddningsregulator, kan jag då koppla in panelen via "cigg" uttaget vid förarplatsen?! Så kanske strömmen trycks baklänges ner i batterierna... Jag googlade lite på det men fick både ja och nej svar när jag läste. Inget av svaren verkade mindre trovärdigt än det andra så jag ställer frågan här med :)
Lars Lundbladh
Kontakt:

Det kan fungera om kablarna är tillräckligt grova från cig uttaget mät laddningspänningen på batteriet.
Nackdelen är att du förmodligen måste ha huvudbrytaren tillslagen för att solcellen skall ladda , kanske inget problem när du är ute och åker men ligger du i hemma hamn i veckorna och vill ladda måste brytaren vara till.

/Lars
Niclas_O

Inlägg av Niclas_O »

Hej.

Såhär har jag gjort. Jag köpte den vikbara 50W panelen, 60W regulatorn, ett cigguttag, en separat säkringslåda och några meter 5 mm^2 kabel från byggplast.

Drog kablar direkt från förbrukarbatterierna till den nya säkringslådan och sedan därifrån till regulatorn för att sedan gå vidare till cigguttaget som placerades bredvid landströmscentralen som jag har på babordssida i "hålet" i sidopanelen. Anledningen till att jag inte gick via huvudströmbrytaren är att jag vill kunna ladda batterierna när båten ligger vid bryggan och när ingen är där är det onödigt att strömmen står på.

Startbatteriet får alltid den laddning det behöver vid motordrift så det är helt onödigt att ladda det med solpanelen. När tillfälle finns så brukar vi alltid koppla på landström för att ladda på batterierna lite extra.

/Niclas
Lars Lundbladh
Kontakt:

Hej!

Som Niclas beskriver kan man givertvis göra , placera säkringarna nära batteriet så är det ok att dra ledningar direkt till förbrukarbatterierna.

/Lars
baheno

Inlägg av baheno »

Perfekt!
Nu bev det såhär.. Hängsäkring från förbrukningsbateriet, sen till regulatorn, vidare till en däckskontakt som jag borrade fast i sidopanelen på babordssidan...
Blev kanon, kan ha solpanelen på fördäck eller bak på soffan...

Tusen tack för alla BRA tips och råd! Fjordforumet är ju ovärderligt!!!
baheno

Inlägg av baheno »

Gör förhoppningsvis tråden lite aktuell igen med ännu en fråga om elen ombord...

Har nu införskaffat mig en Ctek M300 som jag ska skruva in i båten ikväll. En tanke jag hade var om det spelar roll vilken del av batteribanken jag sätter den på? Jag har ett start och två förbrukning som är kopplade via skiljerelä. Skiljerelät är förmodligen Volvo Pentas original till deras dieselserie från 90-talet. Frågan är om laddspänningen på 14.4 volt vid normal läge är kraftig nog för att skiljerelät ska öppnas och ladda alla batterierna. Min spontana gissning är att generatorn inte ger mer ström än så... Jag kanske har svarat på min egen fråga, men det vore skönt med en åsikt från någon som vet säkert!

MVH
Lars Lundbladh
Kontakt:

Hej!

Montera Ctek laddaren på förbrukningsbattereierna de är ändå de som behöver mest laddning. Skiljedioder var vanliga från penta,ftast drogs regultor kabel från generatorn till batterierna för att kompensera spänningsfallet över dioderna. I så fall är laddningspänningen innan dioden +0,7 Volt högre (15,1Volt) Jag brukar förorda att byta detta skiljerelä mot ett spänningsstyrt relä tex blue sea på 120A
http://bluesea.com/category/2/productline/overview/387

/Lars
Skriv svar