280 drev springer ur av gear

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
pdyrhof

280 drev springer ur av gear

Inlägg av pdyrhof »

Hei

Har fået et lille problem med mit drev 280SP, det virker som om at, vid belastning (1800rpm) at konus (kobling) taber sit greb, sänker jag rpm da går konus i ingreb igen och da träkker den fint igen.

Tänker om det kan väre glideskoen, sliten konus, eller for mycket/fel olie på drevet ?

Hilsen

Per,
Lars Lundbladh
Kontakt:

Re: 280 drev springer ur av gear

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Du behöver ganska säkert byta kona, tyvärr slits de gamla mässingskonorna ut efter många års tjänst. Volvo har ersatt alla konor i dreven till stålkonor som håller mycket längre än de gamla. Tyvärr är delarna rätt dyra men det är definit värt att reparera.
Alternativet som många verkstäder gör är att slipa in konorna de håller någon säsong men sen är det dags för byte iallafall. Arbetskostanden x2.

Felet har inget med glidskon att göra , överfyller man olja eller får mycket vatten i oljan kan man få liknaden problem. Värt att kolla men 99% av fallen har konan slitits ut.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
pdyrhof

Inlägg av pdyrhof »

Hej Lars

Mange tack, vet du om det går at byta kona ifrån toppen av övraväxel, utan at demontera knuten ?
Enligt manualen skulle det gå, men jag er inta overtyget.
Det skulle jo spara en del tid.

Finns der et sät at tappa av olie ifrän drevet når båten er i vatten(drevet er jo helt under vatten) ?

Om jag er lidt kreativ kan jag vel få adgang til oliepinna :)

Bästa hilsner

Per,
Lars Lundbladh
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Du behöver antagligen byta fler delar än bara konan.
Den nya typen av kona kräver att även glidskon byts då den gamla inte passar. Dessutom måste nästan alltid den nedre brickan som håller vertikalaxeln bytas samt låsringarna till denna. Jag byter alltid nållager till vertikalaxel också. När allt detta skall bytas är det lika bra att lossa överhuset knutarna och byta samtliga packningar och tätningar , dessutom vet jag inte hur någon lyckas dra eller lossa den en övre muttern den skall nämligen dras med 120Nm . Jobbet är inte speciellt svårt, men att dra den övre muttern kräver en bra momentnyckel dessutom är det enklare om man har specialverktyget som krävs för att hålla fast verikalaxeln när den övre muttern dras.
Om du skall göra jobbet själv kan jag skicka en lite utförligare beskrivning om du mailar mig.

Att tappa av olja från drevet när båten är i sjön är oftast inte möjligt, kan du läsa av oljestickan utan att vatten kommer in i drevet?

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
pdyrhof

Inlägg av pdyrhof »

Hej Lars

Jag har mailet dig for beskrivning.

Om jag tilter båten(mycket vigt framma) kan jag stå i vatten och kolla Olie pinnen, kan Olie sugas fra pinne hollet ?

Hilsen

Per,
Skriv svar