Hei
Har fået et lille problem med mit drev 280SP, det virker som om at, vid belastning (1800rpm) at konus (kobling) taber sit greb, sänker jag rpm da går konus i ingreb igen och da träkker den fint igen.
Tänker om det kan väre glideskoen, sliten konus, eller for mycket/fel olie på drevet ?
Hilsen
Per,
280 drev springer ur av gear
Moderator: Lars Lundbladh
-
- Inlägg: 1522
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Re: 280 drev springer ur av gear
Hej!
Du behöver ganska säkert byta kona, tyvärr slits de gamla mässingskonorna ut efter många års tjänst. Volvo har ersatt alla konor i dreven till stålkonor som håller mycket längre än de gamla. Tyvärr är delarna rätt dyra men det är definit värt att reparera.
Alternativet som många verkstäder gör är att slipa in konorna de håller någon säsong men sen är det dags för byte iallafall. Arbetskostanden x2.
Felet har inget med glidskon att göra , överfyller man olja eller får mycket vatten i oljan kan man få liknaden problem. Värt att kolla men 99% av fallen har konan slitits ut.
/Lars
Du behöver ganska säkert byta kona, tyvärr slits de gamla mässingskonorna ut efter många års tjänst. Volvo har ersatt alla konor i dreven till stålkonor som håller mycket längre än de gamla. Tyvärr är delarna rätt dyra men det är definit värt att reparera.
Alternativet som många verkstäder gör är att slipa in konorna de håller någon säsong men sen är det dags för byte iallafall. Arbetskostanden x2.
Felet har inget med glidskon att göra , överfyller man olja eller får mycket vatten i oljan kan man få liknaden problem. Värt att kolla men 99% av fallen har konan slitits ut.
/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Re: 280 drev springer ur av gear
Hej Lars
Mange tack, vet du om det går at byta kona ifrån toppen av övraväxel, utan at demontera knuten ?
Enligt manualen skulle det gå, men jag er inta overtyget.
Det skulle jo spara en del tid.
Finns der et sät at tappa av olie ifrän drevet når båten er i vatten(drevet er jo helt under vatten) ?
Om jag er lidt kreativ kan jag vel få adgang til oliepinna
Bästa hilsner
Per,
Mange tack, vet du om det går at byta kona ifrån toppen av övraväxel, utan at demontera knuten ?
Enligt manualen skulle det gå, men jag er inta overtyget.
Det skulle jo spara en del tid.
Finns der et sät at tappa av olie ifrän drevet når båten er i vatten(drevet er jo helt under vatten) ?
Om jag er lidt kreativ kan jag vel få adgang til oliepinna

Bästa hilsner
Per,
-
- Inlägg: 1522
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Re: 280 drev springer ur av gear
Hej!
Du behöver antagligen byta fler delar än bara konan.
Den nya typen av kona kräver att även glidskon byts då den gamla inte passar. Dessutom måste nästan alltid den nedre brickan som håller vertikalaxeln bytas samt låsringarna till denna. Jag byter alltid nållager till vertikalaxel också. När allt detta skall bytas är det lika bra att lossa överhuset knutarna och byta samtliga packningar och tätningar , dessutom vet jag inte hur någon lyckas dra eller lossa den en övre muttern den skall nämligen dras med 120Nm . Jobbet är inte speciellt svårt, men att dra den övre muttern kräver en bra momentnyckel dessutom är det enklare om man har specialverktyget som krävs för att hålla fast verikalaxeln när den övre muttern dras.
Om du skall göra jobbet själv kan jag skicka en lite utförligare beskrivning om du mailar mig.
Att tappa av olja från drevet när båten är i sjön är oftast inte möjligt, kan du läsa av oljestickan utan att vatten kommer in i drevet?
/Lars
Du behöver antagligen byta fler delar än bara konan.
Den nya typen av kona kräver att även glidskon byts då den gamla inte passar. Dessutom måste nästan alltid den nedre brickan som håller vertikalaxeln bytas samt låsringarna till denna. Jag byter alltid nållager till vertikalaxel också. När allt detta skall bytas är det lika bra att lossa överhuset knutarna och byta samtliga packningar och tätningar , dessutom vet jag inte hur någon lyckas dra eller lossa den en övre muttern den skall nämligen dras med 120Nm . Jobbet är inte speciellt svårt, men att dra den övre muttern kräver en bra momentnyckel dessutom är det enklare om man har specialverktyget som krävs för att hålla fast verikalaxeln när den övre muttern dras.
Om du skall göra jobbet själv kan jag skicka en lite utförligare beskrivning om du mailar mig.
Att tappa av olja från drevet när båten är i sjön är oftast inte möjligt, kan du läsa av oljestickan utan att vatten kommer in i drevet?
/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Re: 280 drev springer ur av gear
Hej Lars
Jag har mailet dig for beskrivning.
Om jag tilter båten(mycket vigt framma) kan jag stå i vatten och kolla Olie pinnen, kan Olie sugas fra pinne hollet ?
Hilsen
Per,
Jag har mailet dig for beskrivning.
Om jag tilter båten(mycket vigt framma) kan jag stå i vatten och kolla Olie pinnen, kan Olie sugas fra pinne hollet ?
Hilsen
Per,