Jag letar hjälp inför köp av min första motorbåt och behöver råd från er med erfarenhet

Man vill ju ha allt så frågan är var kompromissen kommer in. Bor i Stockholm och vill kunna njuta av skärgården - har ingen båtplats än så man får väl ta det som erbjuds och det kan därmed bli en viss transportsträcka, under 100,000 kr, ok övernattning för två personer en natt eller två (jag är 1,84 cm), eftersom det är en förstabåt så inget som är omöjligt att bli av med om man vill annat efter en sommar, en marschfart på 30+ och att den ska kunna ta lite sjö. Snöade totalt in på Fjordlingen direkt då den verkade vara en bra kompromiss av det jag är ute efter just nu, men har börjat fundera på om det kanske är smartare att välja en större, framför allt för att kunna sova över lite mer bekvämt. Har börjat titta på tex Fjord Wing, Fjord 21, etc. och sen blev jag bara förvirrad.
Har lagt ner otaliga timmar på att söka kunskap i det som redan skrivits, men trådarna är gamla och vill ha möjligheten att fråga mer!