Hei
Jeg har en FjordCruiser/SelCruiser (ca. årsmodell 1975) 27 fot som jeg nå har satt inn en nyoverhalt motor VP TAMD 41 - 200 hk
Pga endring i forsikring må jeg oppgi fart med den "nye" motoren - kan noen der ute hjelpe meg med beregning av fart?
Gear: utveksling 1,54
Motor: Maks 3800 rpm
Vekt: ca 3500 kg
Propell: Radick OTB7R - dia. 42 cm (16,5 tommer) - 4 blader.
Beregning av fart
Moderator: Lars Lundbladh
-
- Kontakt:
Hei Lars
Tusen takk for rask respond. [:)]
Jeg vet ikke stigningen på propellen, står det stemplet på den? Jeg har ingen mulighet til å sjekke dette før 24.10.04.
Med den gamle motoren (en Mercedes med 130 hk) har jeg følgende opplysninger:
Jeg hadde samme gear og propell på den motoren.
Maks turtall var 1700 rpm
Maks fart 16 knop
Jeg vet ikke om det kan hjelpe.
MVH
Ståle
Tusen takk for rask respond. [:)]
Jeg vet ikke stigningen på propellen, står det stemplet på den? Jeg har ingen mulighet til å sjekke dette før 24.10.04.
Med den gamle motoren (en Mercedes med 130 hk) har jeg følgende opplysninger:
Jeg hadde samme gear og propell på den motoren.
Maks turtall var 1700 rpm
Maks fart 16 knop
Jeg vet ikke om det kan hjelpe.
MVH
Ståle
-
- Kontakt:
Hej!
Har du monterat en ny växellåda? Om du höjer varvtalet 2100 rpm måste du antingen ändra utväxling eller byta propeller. Du har nog rätt så hög propellerstigning för att kunna komma upp i 16 knop vid 1700 och 1,54:1 i utväxling ? Har du samma utväxling ? Om inte skulle det vara intressant att veta din föregående utväxling då kan man uppskatta propellerstigning. Är farten mätt med GPS?
/Lars
Har du monterat en ny växellåda? Om du höjer varvtalet 2100 rpm måste du antingen ändra utväxling eller byta propeller. Du har nog rätt så hög propellerstigning för att kunna komma upp i 16 knop vid 1700 och 1,54:1 i utväxling ? Har du samma utväxling ? Om inte skulle det vara intressant att veta din föregående utväxling då kan man uppskatta propellerstigning. Är farten mätt med GPS?
/Lars